هوش مصنوعی و یادگیری ماشینی در صنعت املاک و ساختمان

خرید و فروش املاک یکی از حرفه‌ها و مسئولیت‌های مالی مهم به شمار می‌آید. در این صنعت، عناصر کاری مختلفی وجود دارند که تحلیل آن شاید برای انسان به سختی مقدور باشد. انواع ترندهای مسکن، عوامل تاثیرگذار بر قیمت املاک، سلایق مشتریان، فرسودگی ملک و محاسبه قیمت ملک بر اساس شاخص‌های مشخص، از جمله مواردی هستند که در خرید و فروش املاک مطرح هستند. همه این موارد را با هوش مصنوعی می‌توان بهتر بررسی کرد.

هوش مصنوعی در صنعت املاک

فهرست سر تیتر مطالب در مقاله: هوش مصنوعی و یادگیری ماشینی در صنعت املاک و ساختمان

فناوری هوش مصنوعی گامی به سمت بهینه تر شدن بازار مسکن است و امکان انجام ارزیابی‌های متعدد بر اساس شاخص‌های مختلف را به وجود می‌آورد. در این فناوری از الگوها و الگوریتم‌های مختلف جهت پردازش اطلاعات استفاده می‌شود. در کنار هوش مصنوعی یادگیری، ماشینی نیز علم تازه بنیادی است که به درک سریعتر و شناخت بهتر الگوها و تجزیه و تحلیل داده‌های انبوه کمک می‌کند.

ترکیب هوش مصنوعی و یادگیری ماشینی

ترکیب هوش مصنوعی به عنوان ابزاری برای تحلیل داده‌ها و یادگیری ماشینی به عنوان ابزاری برای کشف الگوها; سبب شده است که فرایند داده کاوی وارد عصر جدیدی شود. و طبیعی است که بازار بزرگی مانند املاک، بسیار برای این فناوری‌ها جذاب باشد. اکنون بسیاری از صنایع دیگر نظیر; بانک‌ها، بیمه، خودروسازی، حمل و نقل، پزشکی و خدمات شهری از این فناوری به صورت روز افزونی استفاده می‌کنند.

در حوزه املاک می‌توان گرایش‌های مختلف در بازار را کشف کرد. تعداد مشتریان مشخص برای هر گرایش را به دست آورد، درصد خرید احتمالی آن‌ها را محاسبه کرد; بهترین قیمت برای پیشنهاد دادن به آن‌ها را کشف کرد، بهترین املاک را در بهترین زمان به آن‌ها پیشنهاد داد; و موارد دیگری که انجام آن توسط انسان به ساعت‌ها و یا شاید هفته‌ها تحلیل نیاز داشته باشد را با کمک هوش مصنوعی بهتر و سریعتر انجام داد.

در کنار این موارد، کشف نقطه‌های بهینه و الگوهای بسیار پیچیده برای انسان به هیچ عنوان عملی نیست. در حالی که ماشین‌ها و الگوریتم‌های هوشمند به راحتی این کار را انجام می‌دهند. در سال‌های اخیر هوش مصنوعی و یادگیری ماشینی توانسته اند دستاوردهای زیادی را در بسیاری از بازارها از جمله بازار مسکن ایجاد نمایند.

مدیریت بهینه داده‌های املاک

هر خرید و فروش ملک، سبب تولید حجم قابل توجهی از اطلاعات و داده‌ها می‌شود. از ارزیابی‌های اولیه ملک تا زمان عقد قرارداد، داده‌ها به صورت تصاعدی افزایش پیدا می‌کنند. انواع اسناد و مدارک با اطلاعات و داده‌های گوناگون از سوی منابع مختلف ایجاد می‌شوند. از بانک‌ها تا ادارات دولتی و دفاتر اسناد رسمی گرفته تا خود مشتریان و فروشندگان و کارشناسان و سازنندگان; اطلاعات گسترده ای را در زمینه یک ملک ایجاد می‌کنند.

در زمانی که تعداد املاک زیاد نباشد، شاید ترتیب و آرایش آن‌ها به صورت انسانی ممکن باشد. اما در حجم انبوه، انجام چنین کاری عملا غیر ممکن و یا بسیار بسیار پر هزینه است.

در سیستم‌های دیجیتالی، سیستم‌های کاغذی تبدیل به داده‌های دیجیتالی می‌شوند. گرچه این روند سبب تسریع کار می‌شود، اما این کار سبب تولید حجم انبوهی از داده‌ها می شوند که بررسی کردن آن از عهده انسان خارج است.

در اینجاست که سیستم‌های هوش مصنوعی، داده کاوی و یادگیری ماشینی، به کار گرفته می‌شود تا رفتار و الگوهای داده کشف شود و به شکل بهینه ای از این داده‌ها استفاده شود.

داده محوری در صنعت املاک

منابع گوناگونی در صنعت املاک و ساختمان وجود دارند که داده‌های مختلفی را تولید می‌کنند. تجمیع این داده‌ها در کنار هم سبب می‌شود که ما بتوانیم به دید گسترده از بازار املاک دست پیدا کنیم; اما درست استفاده کردن از این داده‌ها و تبدیل کردن آن‌ها به اطلاعات مفید و در نهایت تصمیم گیری‌های سود آور، نکته ای مهم است که باید به آن پرداخت.

کشف سر نخ‌ها

سرنخ یا lead; در اصطلاح به اطلاعاتی از مشتری و یا سرمایه گذار گفته می‌شود که می‌توان با سرمایه گذاری و مشاوره دادن; او را از حالت پتانسیل به حالت اجرایی و سودآور تبدیل کرد.

کشف این سرنخ‌ها به صورت دستی و سنتی وقت گیر و اغلب ناموثر است. بسیاری از مواقع سرنخ ها با پیشنهادهای غیر مرتبطی از سوی فروشندگان مواجه می‌شوند. گاهی قیمت‌ها با خواسته آن‌ها نامنطبق است; و یا شرایط زمانی مناسبی برای ارائه پیشنهاد از سوی فروشندگان در نظر گرفته نمی شود. ترکیب زمان، مورد پیشنهاد و قیمت مناسب، نیازمند تحلیل‌های متعددی است. انجام چنین کاری با استفاده از هوش مصنوعی و تحلیل داده‌ها توسط الگورتیم‌های یادگیری ماشینی امکان پذیر است.

این مورد سبب شده است که; این فناوری‌ها برای بسیاری از مشاوران املاک، سازمان‌های دولتی و بسیاری از سایت‌های خرید و فروش ملک جذاب باشد. باید گفت که آینده خرید فروش ملک نه در دست زمین داران و املاک داران، بلکه در اختیار کسانی است که بتوانند منابع بزرگ داده درباره خریداران و فروشندگان را ایجاد کنند.

هوش مصنوعی و بازار املاک

کوچ از سیستم سنتی به سیستم‌های هوشمند

تغییر از یک سیستم سنتی به سیستم هوش مصنوعی چالش‌های خودش را دارد.

برای مثال در فرایند تخمین ملک، متخصصان اغلب به صورت دستی و سلیقه ای نسبت به برآورد ارزش ملک اقدام می‌کنند. اطلاعات آن‌ها بسیار پراکنده است و به سختی می‌توان گزارش ارزیابی‌های مشابهی را یافت. در سیستم‌های هوش مصنوعی، عوامل بسیار زیاد تر (بیشتر از آنکه توسط یک شخص قابل پردازش باشد) برای یک ملک پردازش می‌شوند. از آب و هوا گرفته تا تردد ماشین‌ها و بسیار از موارد جغرافیایی، اقلیمی، تجاری، جمعیت شناختی، فیزیک ساختمان و الگوهای مشابه در منطقه و شهر و حتی شهرهای دیگر. در نتیجه بر اساس اطلاعات و تجزیه تحلیل‌های انجام شده، بهترین قیمت ارائه می‌شود. این قیمت می‌تواند مبنایی برای تصمیم گیری‌های تجاری در نظر گرفته شود.

برای مثال در خرید و فروش‌های املاک تجاری، علاوه بر ارزش تجاری، سودآوری کسب و کار در ملک تجاری بعد از خرید آن، نکته مهمی است. در اینجا چنین تحلیلی تنها با استفاده از هوش مصنوعی صورت می‌گیرد.

مطلب پیشنهادی: فناوری بلاک چین، آینده صنعت املاک به کدام سمت می رود؟

ربات‌های هوشمند، آینده صنعت املاک هستند

در سال‌های اخیر ربات‌های نرم افزاری در قالب ربات‌های گفتگوی (چت بات‌ها)، ربات‌های پیمایشی و غیره ابداع شده اند; که هدف آن این است که بهترین اطلاعات را در اختیار درخواست کنندگان قرار دهند.

در عصر پر سرعت فناوری این ربات‌ها هر روز پیشرفته تر می‌شوند. در یکی از رونمائی‌های شرکت گوگل، این شرکت از رباتی رونمائی کرد; که به مانند یک انسان وقت دیدار پزشکی را تنظیم کرد. این نمونه ای اولیه از چت بات‌های هوشمند هستند. بنا بر آمار بیزنس اینسایدر، در حدود 45 درصد از بسیاری از خدمات آنلاین، توسط چت بات‌ها پیشتیانی می‌شود.

برای مثال فرض کنید; که شما به یک چت بات تماس بگیرید و از او بخواهید که به شما آدرس بهترین املاک موجود در منطقه را ارائه کنند. او بلافاصله بهترین گزینه‌ها برای شما را پیشنهاد کند. چت بات‌ها تاکنون توانسته اند تا 45 درصد از خدمات پشتیبانی مشتری را به خود اختصاص دهند. انتظار می‌رود تا ده سال آینده این مقدار به 90 درصد و یا بیشتر برسد.

قابلیت‌های هوش مصنوعی غیرقابل تصور است

همانطور که ورود به دنیای بخار سبب تحول عظیم در تولید شد و دنیای سنتی را به شدت دگرگون کرد و سبب ایجاد انقلاب صنعتی گردید; هوش مصنوعی نیز با سرعت بسیار زیادی در حال توسعه است و انتظار می‌رود که در چند سال آینده تحولات هوشمند زیادی در پیرامون ما صورت بگیرد.

داده کاوی، چت بات‌ها، خوردوهای خودران، سیستم‌های حمل و نقل هوشمند، سیستم‌های تحویل کالای هوشمند، پزشکی هوشمند، خانه‌ها و شهر هوشمند، همگی نوید آینده ای متفاوت را نسبت به زمان کنونی می‌دهند.

صنعت ساختمان نیز به عنوان یک صنعت بسیار پر رونق قطعا تحت تاثیر این هوشمندسازی‌ها قرار گرفته است و قرار دارد. برخی از شرکت‌ها مانند IKEA با استفاده از واقعیت افزوده کالاهای متناسب با خانه شما را پیشنهاد می‌کنند.

Azati نام نرم افزاری است که امکان مدل سازی تصویری مبتنی بر هوش مصنوعی را به کاربران می‌دهد. با کمک آن کاربران می‌توانند رنگ‌های مختلف کاغذ دیواری، دکوراسیون منزل و بسیاری از موارد دیگر را تعیین کنند.

قابلیت‌های غیرقابل تصور هوش مصنوعی

آینده از آن هوش مصنوعی است

حرفه مشاوره املاک، صنعت ساختمان و بسیاری از موارد وابسته به آن، تحت تاثیر هوش مصنوعی و دیگر فناوری‌ها است.

دیر یا زود شیوه‌های سنتی برچیده می‌شوند و شیوه ای کارآمد مدرن جایگزین آن‌ها می‌شود.

در آینده نزدیک با استفاده از واقعیت افزوده، مشتریان می‌توانند از راه دور، به گشت زنی در خانه‌ها بپردازند; بدون حضور در دفتر اسناد، قرارداد را امضا کنند. بدون مشورت با یک مشاور انسانی، بهترین املاک مطابق با دارایی و بودجه خودشان را بیابند; و بدون نیاز به یک متخصص انسانی، بهترین و مناسب ترین قیمت یک ملک را محاسبه کنند.

نتیجه گیری

صنعت املاک و مستغلات مانند هر صنعت دیگری تحت تاثیر فناوری‌های جدید است.

هوش مصنوعی و یادگیری ماشینی، در حال حاضر تحلیل‌هایی را انجام می‌دهند که برای انسان به سادگی قابل انجام نیست; و حتی در برخی از مواقع انجام آن جزو ناممکن‌ها است.

مشاورین املاک باید خود را آماده استفاده از تکنولوژی های مدرن ایجاد شده توسط هوش مصنوعی کنند; دیر یا زود هوش مصنوعی در دنیای ما حاکم خواهد شد. پس بدون هراس باید راه‌های تعامل با آن را یاد گرفت و به شکل سودمند از آن استفاده کرد.

Show CommentsClose Comments

Leave a comment