نرخ سود وام نوسازی مسکن کاهش یافت!

.فرسایش امری طبیعی است که با گذشت زمان اتفاق می‌افتد. با توجه به فرسوده شدن بسیاری از بافت‌های مسکونی و عدم توانایی مالکین در بازسازی آنها، وزارت راه و شهرسازی وامی تحت عنوان وام نوسازی در نظر گرفته است. نوسازی بافت فرسوده در شهرسازی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است، مخصوصا مکان‌های زلزله خیز یا مناطقی که امکان پیش آمدن حوادث طبیعی در آنها زیاد است. مبلغ کلی این وام 550 میلیون تومان است. اخیرا نرخ سود این وام کاهش پیدا کرده است که در ادامه این موضوع را بررسی می‌کنیم:

وام نوسازی

فهرست سر تیتر مطالب در مقاله: نرخ سود وام نوسازی مسکن کاهش یافت!

تابناک

1 اسفند 1402

به گزارش تابناک، نرخ سود تسهیلات نوسازی بافت فرسوده که پیش‌ازاین برای بخش‌های حمایتی به ۱۸ درصد کاهش یافته بود، احتمالاً بازهم در قالب برنامه هفتم توسعه کاهش خواهد یافت. این خبر را مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران اعلام کرده و می‌تواند بسته مشوق‌های بازآفرینی را پربارتر کند.

نوسازی بافت‌های فرسوده و ناکارآمد مشمول مشوق‌های حداکثری حوزه مسکن است و آنچه مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران درباره نرخ سود تسهیلات این حوزه می‌گوید، یکی از نیازها و مطالبات جدی این حوزه است که اگر محقق شود، می‌تواند شتاب نوسازی این بافت‌ها را افزایش دهد.

 کاهش نرخ سود وام نوسازی مسکن

محمد آیینی، مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران دیروز در حاشیه دیدار از نمایشگاه رسانه‌های ایران، گفت: در حال حاضر نرخ سود وام نوسازی در بخش‌های حمایتی ۱۸ درصد است که قصد داریم در قالب برنامه هفتم توسعه نرخ سود را کاهش دهیم و دست‌کم برای مالکانی که واحد آنها تخریب می‌شود مشابه مسکن روستایی تعیین کنیم.

به گفته او در دولت سیزدهم بر اساس آخرین آمار تاکنون در محدوده بافت‌های فرسوده ۲۲۶ هزار پروانه نوسازی صادر شده که این آمار دولت سیزدهم بیش از ۲۰ درصد کل نوسازی بعد از انقلاب را شامل می‌شود.

طبق اظهارات آئینی، بسته تشویقی ۱۹ بندی شهرسازانه مربوط به نوسازی بافت‌های فرسوده در حدود ۳۵۰ شهر به مرحله اجرا رسیده که ۷۰ درصد محدوده مصوب بافت فرسوده را در بر می‌گیرد.

نکته جدید گفته‌های معاون وزیر راه و شهرسازی، بسته اداری طرح بازآفرینی شهری است که به‌عنوان مشوق جدید نوسازی در دستور کار قرار گرفته و در برنامه هفتم توسعه گنجانده شده است. با اجرای این بسته، یک مجوز قانونی بسیار سریع برای تسریع در صدور پروانه شکل خواهد گرفت و بر اساس آن شهرداری‌ها مکلف‌اند تا حداکثر سه ماه پروانه را در بافت‌های فرسوده صادر کنند.به گفته آئینی این یک قانون است و ضمانت اجرایی دارد.

بیشتر بخوانید: آخرین جزئیات وام ۲۰۰ میلیون تومانی ساخت مسکن روستایی

ایسنا

سود وام نوسازی مسکن کاهش می‌یابد

30 بهمن 1402

مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران گفت: در حال حاضر نرخ سود وام نوسازی در بخشهای حمایتی ۱۸ درصد است که قصد داریم در قالب برنامه هفتم توسعه نرخ سود را کاهش دهیم و دست کم برای مالکانی که واحد آنها تخریب می‌شود مشابه مسکن روستایی تعیین کنیم.

به گزارش ایسنا، محمد آیینی، امروز در غرفه ایسنا در نمایشگاه رسانه‌های ایران اظهار کرد: در دولت سیزدهم بر اساس آخرین آمار تاکنون در محدوده بافت‌های فرسوده ۲۲۶ هزار پروانه نوسازی صادر شده که این آمار دولت سیزدهم بیش از ۲۰ درصد کل نوسازی بعد از انقلاب را شامل می‌شود.

وی افزود: بسته تشویقی ۱۹ بندی شهرسازانه مربوط به نوسازی بافت‌های فرسوده در حدود ۳۵۰ شهر به مرحله اجرا رسیده که ۷۰ درصد محدوده مصوب بافت فرسوده را در بر می گیرد. برای ۳۷۰ شهر نیز اجرای این بسته‌ها را پیگیری می‌کنیم و از ساکنان ۷۱۰ شهری که دارای بافت فرسوده هستند می‌خواهیم از طریق سامانه پیامکی ۳۰۰۰۸۶۱۲ عدم اجرای این بسته‌ها در شهرهای خود را به ما اعلام کنند.

آفتاب

30 بهمن 1402

در پایگاه خبری آفتاب نیوز آمده است. که مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران گفت: در حال حاضر نرخ سود وام نوسازی در بخش‌های حمایتی ۱۸ درصد است. که قصد داریم در قالب برنامه هفتم توسعه نرخ سود را کاهش دهیم. و دست کم برای مالکانی که واحد آن‌ها تخریب می‌شود مشابه مسکن روستایی تعیین کنیم.

آیینی با بیان اینکه موضوع بسته اداری کار را نیز به عنوان مشوق جدید نوسازی در دستور کار قرار داده‌ایم، گفت: بسته اداری کار در برنامه هفتم توسعه گنجانده شده که یک مجوز قانونی خیلی سریع برای تسریع در صدور پروانه شکل بگیرد.

معاون وزیر راه و شهرسازی تصریح کرد: بر اساس بسته اداری کار، شهرداری‌ها مکلفند تا حداکثر سه ماه پروانه را در بافت‌های فرسوده صادر کنند. این یک قانون است و ضمانت اجرایی دارد.

وی، بسته مالی کار را از دیگر مشوق‌های جدید نوسازی دانست. و گفت: با نگاه وزیر راه و شهرسازی به دنبال این هستیم تا سود تسهیلات بانکی در بافت فرسوده را کاهش دهیم. در حال حاضر نرخ سود وام نوسازی در بخش‌های حمایتی ۱۸ درصد است. و قصد داریم نرخ سود را مشابه مسکن روستایی تعیین کنیم. دست کم برای مالکانی که واحد آنها تخریب می‌شود نرخ سود مشابهت‌هایی با مسکن روستایی داشته باشد.

فارس

8 بهمن 1402

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، هادی عباسی در حاشیه امضای تفاهم بانک مسکن و صندوق  توسعه ملی در مورد برنامه دولت برای کاهش نرخ سود تسهیلات مسکن و افزایش وام مسکن ملی گفت: با تدابیر دولت نرخ سود تسهیلات نهضت ملی مسکن از 23 درصد به 18 درصد کاهش یافته که مابه‌التفاوت این نرخ از محل سرمایه‌گذاری ارزی صندوق توسعه ملی در بانک مسکن انجام می‌شود.

وی افزود: قدم دیگر پلکانی کردن  اقساط بانک مسکن  است که تصویب شده برای نهضت ملی مسکن در دو سال اول قسط این وام‌ها 5.6 میلیون‌  تومان باشد و افزایش میزان اقساط از سال سوم شروع شود تا متقاضیان بتوانند با حداقل حقوق کارگری اقساط طرح نهضت ملی مسکن را بپردازند.

معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: گام دیگر در مورد وام مسکن روستایی است که میزان آن از 200 میلیون به 350 میلیون تومان افزایش یافت و همچنین تعداد وام‌ها از 200 هزار فقره به 350 هزار فقره رسید که می‌تواند در نوسازی بافت فرسوده روستایی و وام مسکن روستایی کمک کند و نرخ وام‌های روستایی برای روستاها و شهرهای زیر 25 هزار نفر 5 درصد در نظر گرفته شده  است و تاکنون 350 هزار فقره وام روستایی به شبکه بانکی کشور ابلاغ شده که فرایند پرداخت آن آغاز شده  است.

طرح هادی

عباسی گفت: مسئله بعدی تأمین زمین برای مسکن ملی است که از چند جبهه پیگیری می‌شود. در شهرهای جدید طرح هادی روستا و از محل بازنگری طرح هادی روستا. و همچنین به موازات شهرک‌سازی 50 شهرک جدید در دست احداث است. که البته این غیر از شهرک‌های ساحلی در نظر گرفته شده است. و مراحل نهایی تصویب این شهرک‌های در شورای عالی معماری و شهرسازی در حال طی شدن است.

وی افزود: علاوه بر آن در تهاتر با مالکان زمین و الحاق زمین به محدوده شهرها در حال انجام است. که بخشی از زمین‌های نهضت ملی از این طریق تأمین می‌شود. همچنین تسهیلات مسکن هم برای مسکن انفرادی و هم انبوه‌سازی و مسکن روستایی و نیز واگذاری .زمین در قالب طرح جوانی جمعیت و زمین نیروهای مسلح از جمله این موارد است. که به موازات هم پیگیری می‌شود.

معاون وزیر راه و شهرسازی  گفت: در حال حاضر زمین به استعداد ساخت 2 میلیون واحد مسکونی در کشور فراهم شده که در مراحل مختلف قرار دارد برخی از زمین‌ها در مرحله آماده‌سازی است در برخی موارد تخصیص زمین به متقاضیان در مواردی صدور پروانه ساخت و برخی نیز خدمات زیربنایی و روبنایی برای 2 میلیون واحد مسکونی آماده می‌شود که تعدادی از این واحدها آماده شده و حتی در برخی از موارد مردم از آنها  استفاده می‌کنند.

جریان ساخت مسکن در نهضت ملی با قدرت پیگیری می‌شود.

عباسی در مورد باز شدن سایت ثبت‌نام. نهضت ملی گفت: سیاست وزارت راه این است. که افرادی که قبلاً ثبت‌نام شده‌اند ساماندهی شوند. و ثبت‌نام جدید بعد از ساماندهی افراد موجود انجام می‌شود. برای دهک‌های یک تا چهار وام‌های ارزان‌قیمت در نظر گرفته می‌شود. که برای دهک یک و دو مبلغ 400 میلیون تومان وام 2 درصد. و برای دهک سه و چهار 300 میلیون تومان وام 2 درصد 15 ساله در نظر گرفته‌ایم.

وی همچنین در مورد مسکن معیشت‌محور عنوان کرد: در هفته بهزیستی در تفاهم با سازمان بهزیستی قرار شد. برای مسکن معیشت‌محور برای خانوارهای تک معلول 100 میلیون و برای خانوارهای 2 معلول 200 میلیون تومان بلاعوض پرداخت شود.

خبرگزاری رسمی دولت

چهارشنبه 29 آذر

علی بهادری جهرمی، سخنگوی دولت در حاشیه جلسه هیات دولت. در جمع خبرنگاران گفت: رئیس کل بانک مرکزی گزارشی از آمارهای رشد اقتصادی ارائه کردند. که نشان از رشد اقتصادی در بخش های انرژی، نفت، و ساختمان بود. رشد ساختمان در سه ماهه اول به ۳ درصد رسیده است.

وی ادامه داد: وزیر راه و شهرسازی هم گزارشی از توافقات با شورای پول و اعتبار. در راستای حمایت از طرح نهضت ملی مسکن ارائه کرد. طبق مصوبه شورای پول و اعتبار سود وام نوسازی مسکن روستایی به ۵ درصد کاهش یافت. و توافقاتی برای پلکانی شدن اقساط وام انجام شده است.

تشریح مصوبات جلسه اخیر هیئت وزیران

بهادری جهرمی گفت: برای حمایت از اجاره بهای مسکن هم. وام ودیعه مسکن دو برابر شد. در تهران وامن ودیعه مسکن از ۱۰۰میلیون تومان به ۲۰۰ میلیون تومان افزایش یافت. در سایر مراکز استان ها هم بیش از دو برابر شد. برای اولین بار وام ودیعه مسکن به روستاییان به میزان ۴۰ میلیون تومان اختصاص خواهد یافت.

سخنگوی دولت افزود: با گذشت کمتر از ۲ ماه از ابلاغ سیاست های اقتصاد دریا محور. در قابل ۳۰ قرار داد، مبلغ ۵۵ هزار میلیارد تومان قرار داد. با بخش های خصوصی و عمومی برای توسعه دریا محور منعقد شده است.

وی با اشاره به گزارش اخیر رئیس بانک مرکزی از آمارهای شاخص رشد اقتصادی در فصل دوم سال تابستان گفت:  این آمارها نشان از رشد اقتصادی قابل قبولی در حوزه نفت و انرژی ساختمان دارد که رشد ۶ ماهه اول به حدود سه درصد رسید.

بهادری جهرمی سپس به گزارش وزیر راه و شهرسازی. درباره توافق با شورای پول و اعتبار در جهت حمایت. از طرح ملی نهضت مسکن و سرعت بخشی آن گریزی زد. و گفت: با موافقت شورای پول و اعتبار وام بهسازی و نوسازی مسکن‌های روستایی با سود ۵ درصد پرداخت می‌شود. همچنین قرار است. برای حمایت از حوزه  اجاره بهای مسکن باز پرداخت اقساط هم در ماههای اولیه به صورت پلکانی اعمال تا بازپرداخت‌ها سهل‌تر شود.

وی درباره افزایش دوبرابری وام ودیعه مسکن گفت: در تهران از ۱۰۰ به ۲۰۰ میلیون تومان، در مراکز استان‌ها از ۷۰ به ۱۵۰ میلیون تومان و سایر  شهرها از ۴۰ میلیون به ۱۰۰ میلیون افزایش یافت. همچنین برای نخستین بار وام ودیعه روستاها سقف ۴۰ میلیون در نظر گرفته شده است.

بیشتر بخوانید: خرید و فروش آپارتمان در تهران

نتیجه گیری

از آنجا که احتمال تخریب بافت‌های فرسوده زیاد است و این موضوع جان بسیاری از افراد را به خطر می‌اندازد. برای تسهیل نوسازی این واحدها، وام نوسازی مسکن به مبلغ 550 میلیون تومان در نظر گرفته شده است. اما موضوع قابل توجه درباره وام نوسازی نرخ بالای سود آن بود. که مردم زیادی و حتی برخی از نمایندگان مجلس هم به آن اعتراض کردند. این نرخ برای بخش‌های حمایتی پیش از این 18 درصد بود. اما با خبر شدیم که این درصد در قالب برنامه هفتم توسعه باز هم کاهش می‌یابد.

Show CommentsClose Comments

Leave a comment