خلیج فارس و شهرهای جدید

..در سالهای گذشته نه تنها تهران بلکه اکثر شهرها و استان‌های کشورمان با بحران مسکن درگیر بوده‌اند. یکی از راه‌حل‌هایی که مسئولین برای حل این معضل در نظر گرفته‌اند. احداث شهرهای جدید است. مانند شهر جدید پردیس در اطراف تهران. به تازگی صحبت از ایجاد سه شهر جدید در استان هرمزگان شده است که در ادامه به بررسی این موضوع در خبرگزاری‌های مختلف می‌پردازیم:

خلیج فارس

فهرست سرتیتر مطالب در مقاله: خلیج فارس و شهرهای جدید

ایسنا

29 بهمن 1402

خبرگزاری ایسنا با تیتر آغاز احداث شهر جدید خلیج فارس این خبر را پوشش داده است. مدیرعامل بانک مسکن از آغاز احداث شهر جدید خلیج فارس خبر داد و همچنین گفت: دو میلیارد دلار در بانک مسکن به نرخ دو درصد برای مدت سه سال از سوی صندوق توسعه ملی سپرده‌گذاری شده و بانک مسکن نیز با نرخ هشت تا ۱۰ درصد به مردم ارائه خواهد کرد تا تفاوتی که اینجا حاصل می‌شود برای بخش خانه‌های حمایتی نهضت ملی مسکن استفاده شود.

به گزارش ایسنا، سید عباس حسینی با حضور در غرفه ایسنا در بیست‌وچهارمین نمایشگاه رسانه‌های ایران اظهار کرد: در بانک مسکن برحسب حمایت‌های بی‌دریغ رئیس جمهور، وزیر راه و شهرسازی و صندوق توسعه ملی در موضوع نهضت ملی مسکن منجر به این شد که اتفاق تاریخی در کشور رقم بخورد؛ یعنی در طول تاریخ تاسیس بانکداری در ایران دو میلیارد دلار سپرده‌گذاری ارزی در هیچ بانکی را نداشتیم.

مدیرعامل بانک مسکن تصریح کرد: با حمایت‌های رییس جمهور و پیگیری‌هایی که در دولت انجام شد صندوق توسعه ملی پای کار حمایت از نهضت ملی مسکن ‌آمد و از رشد و توسعه اقتصادی کشور حمایت کرد؛ به طوری که دو میلیارد دلار در بانک مسکن به نرخ دو درصد سپرده‌گذاری برای مدت سه سال سپرده‌گذاری شد. بانک مسکن نیز با نرخ بین هشت تا ۱۰ درصد به مردم ارائه خواهد کرد تا تفاوتی که اینجا حاصل می‌شود برای بخش خانه‌های حمایتی نهضت ملی مسکن استفاده شود.

نهضت ملی مسکن

وی در بخش دیگری از صحبت‌هایش به آخرین وضعیت پرداخت تسهیلات نهضت ملی مسکن اشاره کرد و گفت: نهضت ملی مسکن و تکالیف آن اعداد و ارقام سنگینی دارد. بانک مسکن ۳۳۵ هزار واحد عقد قرارداد کرده و پذیرفته است. یعنی فرد متقاضی، واحدی که قرار است ساخته شود، پیمانکار و شهر نیز مشخص شده است. این تعداد واحد بار مالی با متمم‌هایی که افزایش پیدا کرده است نرخ تسهیلات بانکی، به عدد حدود ۱۷۰ هزار میلیارد تومان می‌رسد که عدد بسیار بزرگی است و فشار زیادی به شبکه بانکی  از جمله بانک مسکن می‌آورد. ولی از آنجاکه این دغدغه مردم بوده و تکلیف قانونی است، تلاش می‌کنیم که تکلیف قانونی را به بهترین وجه انجام دهیم.

حسینی در پاسخ به این‌که آیا قصد افزایش میزان تسهیلات  نهضت را دارید یا خیر؟ گفت:‌ میزان تسهیلات را قانون و شورای پول و اعتبار مشخص می‌کند. هر عددی که ابلاغ شود بانک مسکن نیز از آن تبعیت می‌کند.

بیشتر بخوانید:مسکن اقتصادی! راهکار جدید دولت برای حل بحران مسکن!

دنیای اقتصاد

29 بهمن 1402

دنیای اقتصاد هم در مورد بیانات مدیر عامل بانک مسکن درباره احداث شهر جدید خلیج فارس و رکورد شکنی سپرده گذاری ارزی در طرح نهضت ملی اینطور نوشته است. سید عباس حسینی در بیست‌وچهارمین نمایشگاه رسانه‌های ایران اظهار کرد: در بانک مسکن برحسب حمایت‌های بی‌دریغ رئیس جمهور، وزیر راه و شهرسازی و صندوق توسعه ملی در موضوع نهضت ملی مسکن منجر به این شد که اتفاق تاریخی در کشور رقم بخورد؛ موضوعی که در کل تاریخ نظام بانکی بی‌سابقه بوده است، وی اضافه کرد: صندوق توسعه ملی نیز تاکنون هیچ قرارداد ارزی را به میزان دو میلیارد دلار با هیچ بانکی نداشته است. بانک مسکن هم چنین چیزی نداشته که کسی دو میلیارد دلار در آن سپرده ارزی قرار دهد.

فعالان اقتصادی

حسینی در ادامه گفت: هر فعال اقتصادی که مراجعه کند و طرح آن توجیه‌پذیر برای دریافت تسهیلات ارزی باشد بانک مسکن آمادگی این را دارد که کمک کند تا هم اقتصاد کشور حرکت کند و هم نهضت ملی مسکن با قوت جلو رود. حرکت نهضت به جلو به معنی آبادانی و اشتغال، توسعه و تحقق شعار سال است.

وی تصریح کرد: رضایت رئیس جمهور، نمایندگان، استانداران، وزارت اقتصاد و دارایی نشان می‌دهد که بانک مسکن این مسئولیت را به خوبی انجام داده و بانک مسکن در نهضت ملی مسکن پیشرو است. در حقیقت نهضت ملی مسکن را با عملکرد بانک مسکن ارزیابی می‌کنند.

مدیر عامل بانک مسکن در بخش دیگری از صحبت‌هایش از آغاز شهر جدید ساحلی خلیج فارس خبرداد و گفت:‌ شهر جدید خلیج فارس در ادامه سیاست‌های دولت برای استفاده از اقتصاد دریامحور بوده و قرار است بین ۲۵ تا ۲۷ شهر در سواحل کشور در جنوب و شمال ساخته شود. یکی از مهم‌ترین این شهرها شهر خلیج فارس در کنار بندرعباس است که بانک مسکن افتخار دارد با همکاری شرکت‌های ساختمان‌سازی زیرمجموعه خودش این شهر را بسازد. قرارداد آن بسته و کلنگ‌زنی آن نیز انجام شده است. در فاز اول ۱۰ هزار واحد این شهر ساخته شده است.

تابناک

14 بهمن 1402

‌به گزارش تابناک به نقل از تسنیم، عملیات اجرایی پروژه 18 هزار هکتاری شهر جدید خلیج فارس بندرعباس همزمان با اولین سفر رییس جمهور به استان هرمزگان طی مراسمی با حضور وزیر راه و شهرسازی، حسینی مدیرعامل بانک مسکن، جواهری تفتی مدیرعامل گروه سرمایه گذاری مسکن آغاز شد.

وزیر راه و شهرسازی در این مراسم گفت: شهر جدید خلیج فارس در مجموع با مساحت 18 هزار هکتار اجرایی خواهد شد که در فاز نخست، عملیات اجرایی احداث این شهر در نزدیک به 1500 هکتار زمین در حوزه مسکونی جدید با ظرفیت 10 هزار واحد آغاز شد.

وی ادامه داد: بر این اساس عملیات اجرایی ساخت شهرهای ساحلی خلیج‌فارس و مکران در استان هرمزگان با توسعه گری گروه سرمایه گذاری مسکن از مجموعه های تابعه بانک مسکن آغاز شد.

مشارکت بانک مسکن

وی با اشاره به اینکه شرکای راهبردی خوبی برای احداث این شهرها انتخاب شده‌ است. اضافه کرد: بانک مسکن و مجموعه های وابسته آن یکی از شرکای ما برای احداث این شهرهاست. و تاکنون مجموعه بانک مسکن کارهای مهمی در ساخت مسکن و طرح نهضت ملی مسکن در کشور انجام داده است.

وزیر راه و شهرسازی با قدردانی از از مجموعه بانک مسکن برای مشارکت. در ساخت شهر ساحلی خلیج‌فارس، تاکید کرد:‌ ساخت این شهر با سرعت انجام می‌شود تا بتوان جمعیت مورد نظر را در آن ساکن کرد.

سید عباس حسینی مدیرعامل بانک مسکن نیز گفت: بانک مسکن در حال حاضر از تامین مالی برای ساخت مسکن در عرصه شهرسازی و تمدن‌سازی حضور بسیار پررنگی دارد. این بانک اکنون به بلوغی فراتر از ساخت و ساز در کشور رسیده. و با حضور جدی خود در تلاش است به توسعه کلان کشور رونق بخشد. امیدواریم شاهد رشد ساخت مسکن در سراسر کشور با حضور بانک مسکن و بهره گیری از ظرفیت بالای این بانک باشیم.

تفاهم‌نامه همکاری مشترک برای ساخت شهر ساحلی خلیج‌فارس در حضور وزیر راه و شهرسازی، به امضای سیدعباس حسینی مدیرعامل بانک مسکن، محمدرضا جواهری تفتی مدیرعامل شرکت گروه سرمایه گذاری مسکن و سعید غفوری سرپرست شرکت عمران شهرهای جدید ایران رسید.

عملیات احداث شهر ساحلی خلیج‌فارس با تامین مالی بانک مسکن و توسعه گری گروه سرمایه‌گذاری مسکن و شرکت های تابعه آن به‌عنوان بزرگترین مجموعه انبوه ساز کشور به اجرا درخواهد آمد.

بیشتر بخوانید:خرید و فروش آپارتمان در هرمزگان

خبرگزاری میزان

30 مهر 1402

به گزارش وزارت راه و شهرسازی، علیرضا جعفری معاون وزیر راه و شهرسازی. و مدیرعامل شرکت عمران شهر‌های جدید، به تشریح سیاستگذاری‌ها. و مجموعه راهکار‌های اجرایی آن شرکت برای ایجاد شهرک‌ها و شهر‌های جدید. در منطقه مکران با توجه به رویکرد کلی حاکمیت برای استقرار جمعیت و اشتغال در نوار ساحلی جنوب پرداخت. و گفت: با توجه به جهت‌گیری‌هایی آمایش سرزمین در کشور برای سوق دادن جمعیت به سواحل جنوبی کشور و همچنین تاکید. رهبر انقلاب برای بهره‌مندی از سواحل مکران، جانمایی و ایجاد شهرک‌های مسکونی و شهر‌های جدید در برنامه قرار گرفت.

مدیرعامل شرکت عمران شهر‌های جدید ادامه داد: بر پایه مطالعات انجام شده هم‌اکنون، دو شهر جدید تیس و شهر جدید مکران در منطقه چابهار. و در گستره غربی جاسک و شهر جدید خلیج‌فارس حدفاصل میناب و بندرعباس به عنوان شهر‌های جدید جانمایی شده است.

خلیج فارس و شهر مکران

به گفته وی، تهیه طرح جامع شهر مکران در حال انجام است که مقرر است. تا بعد از تصویب در شورای‌عالی شهرسازی و معماری، عملیات استقرار مدیریت شهر.ی در شهر جدید مکران پیگیری و عملیات. اجرایی شهرسازی در این منطقه آغاز شود.

وی تصریح کرد: شهر جدید بندرعباس با توجه به موقعیت قرارگیری. در تنگه هرمز، می‌تواند بستری برای الگو‌های نوین شهرسازی و معماری کشور باشد. که به دنبال انجام آن هستیم. در حال حاضر، طرح مکانیابی و امکان‌سنجی احداث. شهر جدید خلیج فارس به تصویب شورای برنامه‌ریزی استان هرمزگان رسیده. و به شورای‌عالی شهرسازی و معماری برای تصویب در آن شورا ارسال شده است.

مدیرعامل شرکت عمران شهر‌های جدید همچنین از دیگر برنامه‌های. آن شرکت را در نوار ساحلی جنوب کشور احداث. ۲۷ شهرک مسکونی برشمرد و گفت: در محدوده نوار ساحلی جنوب احداث ۲۷ شهرک برنامه ریزی شده است. که هم اکنون احداث ۸ شهرک مسکونی. در سیستان و بلوچستان و ۵ شهرک مسکونی در هرمزگان در برنامه قرار گرفته است. هم اینکه پهنه‌های ۱۳ شهرک مسکونی به تصویب شورای عالی شهرسازی و معماری رسیده است. و بعد از ابلاغ فعالیت‌های مدیریت زمین و توسعه در آن‌ها آغاز خواهد شد.

وی پیش‌بینی جمعیت‌پذیری در نوار ساحلی جنوب و در شهر‌ها و شهرک‌های جدید را معادل یک میلیون نفر تخمین زد. و افزود: در برنامه است جمعیت پذیری سه شهر جدید تیس، مکران و خلیج‌فارس در سال آینده، آغاز شود. درخصوص شهر جدید مکران در نیمه دوم سال آتی فعالیت‌های مقدماتی جمعیت پذیری و استقرار صنعت در آن انجام می‌شود. شهر جدید خلیج فارس نیز تا انتهای سال آتی فرآیندهایش طی می‌شود. و بعد از آن فعالیت‌های اجرایی این شهر جدید آغاز خواهد شد.

نتیجه‌گیری

همانطور که در این مقاله بررسی کردیم. با هدف حل بحران مسکن و ایجاد رونق اقتصادی، پروژه‌ احداث شهرهای جدید در جنوب کشور آغاز شده است. شهرهای جدید ساحلی خلیج‌فارس و مَکُران مرکزی از جمه این شهرها هستند. فاز اول پروژه با ظرفیت ۱۰ هزار واحد مسکونی. و با مشارکت بانک مسکن، گروه سرمایه‌گذاری مسکن و شرکت‌های عمرانی. و با دستور مقام عالی وزارت عملیات اجرایی آن در هرمزگان آغاز شد. امیدواریم که در احداث این شهرهای جدید زیرساخت مناسب و کیفیت مصالح هم در نظر گرفته شود.

Show CommentsClose Comments

Leave a comment