سایه سنگین رکود مسکن بر دفاتر مشاور املاک

نتایج منفی وضعیت نابسامان اقتصادی در تمام زمینه‌ها قابل مشاهده است. از بارزترین آنها رکود بی‌سابقه‌ای است که بر بازار مسکن حاکم شده. در یک سو صاحبخانه‌ها هستند که کسی جلودار آنها نیست و یک تنه ودیعه و اجاره را روز به روز افزایش می‌دهند؛ و در سوی دیگر مستاجران و خریدارانی که قدرت خرید آنها هر روز کمتر از دیروز است. نتیجه تمام این موارد رکود معاملات در دفاتر مشاور املاک است. تا حدی که تعدادی از آنها در آستانه تعطیل شدن قرار گرفته‌اند.

مشاور املاک

فهرست سر تیتر مطالب در مقاله: سایه سنگین رکود مسکن بر دفاتر مشاور املاک

تسنیم

22 اسفند 1402

نایب رئیس اتحادیه مشاوران املاک ضمن پیش‌بینی بازار مسکن کشور در سال آینده، گفت: میانگین درآمد مشاوران املاک حدود ۱۵ میلیون تومان در ماه است.

داوود بیگی‌نژاد در گفت‌‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم ، درباره وضعیت بازار مسکن در سال آینده اظهار کرد: در سال 1402 قیمت مسکن قیمت بر مدار تعادل حرکت  کرد، البته در بهمن ماه قیمت‌ها دچار نوسانات جزیی شد.

وی با بیان این‌که امسال، سال خوبی برای مشاوران املاک نبود، افزود:‌ رکود حاکم بر بازار مسکن،‌ درآمد مشاوران املاک را تحت تاثیر قرار داد و آنها نتوانستند درآمد خوبی حتی در حد و اندازه گذراندن زندگی داشته باشند.

وی با بیان این‌که در تهران حدود 15  هزار مشاور املاک دارای مجوز داریم، یادآور شد: به دلیل رکود تعدادی از مشاوران املاک از این شغل خارج شده‌اند.

نایب رئیس اتحادیه مشاوران املاک در پاسخ به این پرسش که میانگین درآمد مشاوران چقدر است،‌گفت:‌ به‌طور میانگین یک مشاور در ماه مانند کارمندان یعنی حدود 15 میلیون درآمد داشتند. البته در برخی مناطق درآمدها بعضاً بیشتر از این رقم است.

بیگی‌نژاد در خصوص وضعیت بازار مسکن در سال 1403 اظهار کرد: بازار مسکن از سایر بازارهای اقتصادی تاثیر می‌پذیرد؛ چنانچه بازارهایی مانند ارز و طلا در آرامش باشند، بخش مسکن نیز از همین روند تبعیت کرده و شاهد نوسان قیمت نخواهیم بود.

وی تاکید کرد: بازار مسکن بیشترین تاثیرگذاری را از دلار می‌گیرد.

بیشتر بخوانید: گرانی خانه تقصیر مشاوران املاک است؟!

خبرگزاری صدا و سیما

19 اسفند 1402

به گزارش خبرگزاری صداوسیما، مرکز اصفهان؛ مدیرکل راه و شهرسازی استان اصفهان گفت: در بازرسی یک ماه اخیر از دفاتر مشاور املاک هزار و ۲۰۰ پرونده تخلف در دست بررسی قرار گرفت و واحد‌های متخلف به پرداخت ۲۰ میلیارد ریال جریمه محکوم شدند.

علیرضا قاری قرآن افزود: ۹ هزار و ۳۰۰ بازرسی در ماه‌های اخیر از بنگاه‌های مشاور و معاملات املاک استان شد، که به پلمب حدود هزار و ۲۰۰ دفتر بنگاه معاملات ملکی متخلف منجر شده است.

وی با بیان اینکه عمده تخلف بنگاه‌های املاک نداشتن پروانه کسب، گران فروشی در اخذ کمسیون و استفاده از مبایعه نامه‌های دستی است ادامه داد: شهروندان حتما از نوشتن قولنامه در قالب اجاره نامه و یا مبایعه‌نامه دستی خودداری و برای معاملات خود کد رهگیری ثبت کنند.

مدیر کل راه و شهرسازی استان اصفهان با بیان اینکه در هر دوره بازرسی از مشاوران املاک در دستور کار قرار گرفته است، گفت: هر گونه خرید و فروش طرح نهضت ملی مسکن تا زمانی که سند از طرف دولت به افراد واگذار نشده، غیر قانونی است و تبعاتی را برای طرفین به دنبال خواهد داشت.

وی ادامه داد: بعضی از واحد‌های مشاور املاک متخلف در ماه‌های اخیر با ایجاد نوساناتی در قیمت ها، به خرید و فروش طرح نهضت ملی مسکن هم اقدام کرده بودند.

بیش از ۱۱ هزار واحد مشاور املاک و بنگاه معاملات ملکی در استان اصفهان مجوز فعالیت دارند.

ایرنا

15 آذر 1402

شهرری – ایرنا – مدیرکل راه و شهرسازی استان تهران از پلمب و تعطیلی یکهزار و ۸۱۰ واحد مشاور املاک غیرمجاز از آغاز طرح ساماندهی مشاورین املاک تا کنون خبر داد.

به گزارش ایرنا از اداره کل راه و شهرسازی استان تهران، حسین جنتی روز چهارشنبه در این باره اظهار داشت: از ابتدای خرداد ماه سال جاری و شروع طرح ساماندهی مشاوران املاک غیرمجاز با هدف تثبیت و کنترل قیمت مسکن و بازار اجاره در استان تهران با قدرت و شدت و با انجام هماهنگی‌های لازم با دستگاه‌های مربوطه، تعزیرات و اماکن و فرمانداری‌های استان وارد عمل شدیم.

وی افزود: امروز پس از هشت ماه و نیم از آغاز طرح موفق به پلمب یکهزار و ۸۱۰ واحد صنفی مشاور املاک غیرمجاز شده‌ایم.

جنتی ادامه داد: در استان تهران ۲۸ هزار واحد صنفی مشاور بنگاه املاک موجود است. که از این میزان پنج هزار واحد غیرمجاز هستند.

این مسئول خاطرنشان کرد: در هشت ماه گذشته ۱۲ هزار و ۸۹۰ بازرسی انجام شده. که البته تمام گروه های بازرسی ما در استان فعال هستند.

جنتی میزان جرایم دریافت شده از بنگاه‌ها را ۸۸۵ میلیارد ریال اعلام کرد و گفت: برنامه‌ریزی ما صفر کردن تعداد بنگاه‌های غیرمجاز تا پایان سال جاری است.

وی یادآور شد: دریافت جواز صنفی کسب و کار طی یک هفته از طریق درگاه ملی مجوزها امکانپذیر است. و متعجم که بسیاری از بنگاه‌ها هنوز در مقابل گرفتن جواز کسب صنفی مقاومت می‌کنند. که این مسئله مهمترین مورد در بازرسی‌ها بوده و در صورت نداشتن پروانه کسب واحد صنفی بنگاه املاک پلمب خواهد شد.

تجارت نیوز

28 مهر 1402

مدیرکل راه و شهرسازی استان تهران از کاهش ۲۰ درصدی قیمت مسکن خبر داد. و گفت:‌ تاکنون ۱۴۰۰ بنگاه املاک غیرمجاز در شهرهای استان تهران پلمب شده شده است.

به گزارش تجارت‌نیوز ، مدیرکل راه و شهرسازی استان. تهران از کاهش ۲۰ درصدی قیمت مسکن در تهران خبر داد.

حسین جنتی یادآور شد: از اردیبهشت امسال در تهران، شهرهای جدید پرند، پردیس و اندیشه و همه شهرهای استان برای ساماندهی 21 هزار مشاور املاک استان از طریق عملیات گشت‌های ساماندهی مشاوران املاک وارد عمل شدیم.

وی ادامه داد:‌ پس از گذشت حدود 6 ماه از شروع کار ضمن. تعدیل 10 تا 20 درصدی قیمت مسکن در اکثر نقاط استان تهران، 4500 واحد مشاور املاک. غیرمجاز در سطح استان شناسایی شده است.

وی بیان کرد: در مدت یاد شده طی 11 هزار بازدید. میدانی 1400 بنگاه مشاور املاک غیرمجاز پلمب شده و 880 میلیارد ریال جریمه نیز اخذ و تحویل خزانه دولت شده است.

مدیرکل راه و شهرسازی استان تهران گفت: ساماندهی مشاوران املاک. تا پایان سال 1402 با قدرت در شهر تهران، شهرهای جدید و شهرهای استان با حمایت فرمانداران ادامه خواهد داشت.

به گزارش تجارت‌نیوز ، علیرضا مهلی در کارگروه تنظیم و کنترل بازار املاک. و مستغلات اظهار کرد: ساماندهی مسکن اولویت دولت سیزدهم است که در زمینه تنظیم بازار مسکن. با عملیات میدانی و ساماندهی مشاوران املاک، شناسایی خانه‌های خالی از سکنه و تسهیل‌گری در ارائه وام‌های ودیعه مسکن به دنبال اجرای این سیاست‌ها است.

وی افزود: کارگروه تنظیم بازار مسکن و املاک کشور .با دستور بازرسی و ساماندهی مشاور املاک ها، نقش موثری در کاهش قیمت مسکن و اجاره بها. داشته به گونه ای که در استان تهران، شهرهای جدید پردیس و پرند و همچنین. استان‌های خراسان رضوی، خوزستان و فارس این موضوع کاهش قیمت مشهود است.

بیشتر بخوانید: خرید و فروش آپارتمان در تهران

کنترل بازار

نماینده وزارت راه و شهرسازی در کارگروه تنظیم و کنترل بازار املاک. و مستغلات تصریح کرد: نیاز است. مردم برای امنیت در قراردادهای خود. به بنگاه های املاکی مراجعه کنند که دارای پروانه کسب باشند.

مهلی اضافه کرد: در سامانه ملی املاک و اسکان، کد رهگیری برای مستأجران. در اجاره بها رایگان شده و در سراسر کشور مورد استقبال مردم قرار گرفته است. و اگر مردم املاک خود را در سامانه ثبت نکنند، مشمول مالیات بر خانه‌های خالی می‌شوند.

وی ادامه داد: بیشترین تخلف در این صنف، نداشتن پروانه کسب، درج نکردن. نرخ نامه، گران فروشی در اخذ کمیسیون و استفاده از اجاره نامه های دستی و نگرفتن کد رهگیری است.

نماینده وزارت راه و شهرسازی در کارگروه تنظیم و کنترل بازار املاک. و مستغلات عنوان کرد: در گشت سه روزه ای که در شهر بوشهر و شهرستان گناوه به صورت میدانی. با حضور تمام اعضای کارگروه تنظیم و کنترل بازار املاک. و مستغلات استان بوشهر از ۷۶ بنگاه املاک در سطح این استان بازرسی شد. ۳۶ بنگاه املاک متخلف، گران فروش و فاقد جواز کسب پلمپ شدند.

مهلی عنوان کرد: تا حصول آرامش در بازار مسکن و ساماندهی مشاورین املاک. گشت های مشترک تعزیراتی و اماکنی با محوریت وزارت راه و شهرسازی ادامه دارد.

نتیجه گیری

در سال‌های اخیر رسیدگی و ساماندهی به دفاتر مشاور املاک در دستور کار وزارت مسکن و شهرسازی قرار گرفته است. از سوی دیگر رکود حاکم بر بازار مسکن هم سایه سنگینی بر این دفاتر انداخته است. بسیاری از این دفاتر به دلیل مجوز نداشتن و برخی دیگر به دلیل کم بودن. تعداد معاملات در حال تعطیل شدن هستند. از سوی دیگر حق الزحمه مشاورین پایین آمده. به نحوی که کفاف هزینه اجاره دفاتر و مالیات آنها را هم نمی‌دهد. حتی نزدیک شدن به شب عید هم به رونق این بازار کمک خاصی نکرده است.

Show CommentsClose Comments

Leave a comment