دکوراسیون مغازه و فروشگاه، چند ایده کاربردی و خاص

دکوراسیون مغازه و فروشگاه نقش بسیار زیادی را در فروش شما دارد. امروزه رقابت در بازار بسیار زیاد است و زیبایی محل کسب; نقش بسیار زیادی را در جذب مشتری و در نتیجه افزایش درآمد شما دارد. در این پست می‌خواهیم به چند نکته کلیدی در زمینه دکوراسیون مغازه و فروشگاه بپردازیم. در اینجا به بخش‌های مهم مانند ویترین‌ها و آرایش قفسه‌ها می‌پردازیم.

دکوراسیون مغازه

فهرست سر تیتر مطالب در مقاله: دکوراسیون مغازه و فروشگاه، چند ایده کاربردی

چیدمان مغازه‌ها نقش بسیار مهمی را در ارتباط مستقیم با مشتریان دارد. این موضوع به آن خاطر است که مشتریان پیش از برخورد با فروشنده; همیشه با اجناس و دکوراسیون مغازه و فروشگاه در تماس قرار می‌گیرند.

زمانی که یک فضای ایده‌ال را طراحی کنیم، مشتری به راحتی به سمت کالاهای خاصی هدایت می‌شود. در عین حال به خاطر زیبایی رقبت بیشتری دارد که از شما خرید کند. ممکن است یک دکوراسیون بد، حتی توجه فروشنده به مشتری را از بین ببرد در نتیجه سبب از دست رفتن مشتریان شود.

روش‌های زیادی تا کنون برای طراحی فروشگاه‌ها و فضاهای فروش به کار گرفته شده است. برخی ممکن است هزینه بر باشند و برخی کم هزینه. اما آنچه که مسلم است مبلغی که بابت دکوراسیون مغازه و فروشگاه پرداخت می‌شود; در واقع سرمایه‌گذاری است که با افزایش فروش جبران خواهد شد.

طراحی اصولی فروشگاه و بهره گیری از اصول روانشناسی و معماری درست با ترکیب رنگ و نور می‌تواند; سبب بهتر دیده شدن کالاها، هدایت بهتر مشتری در مغازه و افزایش فروش شود. همچنین امنیت فروشگاه و مغازه افزایش یافته و فروشندگان می‌توانند به راحتی با مشتریان وارد مراوده شوند.

پس چیدمان، بهره گیری درست از فضا، بهره گیری مناسب از رنگ و نور و روند مناسب در ایجاد تجربه مشتری; همگی می‌توانند به افزایش فروش منجر شوند. در این پست به صورت عمیق تر این موارد را بررسی می‌کنیم.

نور اصلی ترین مورد در دکوراسیون مغازه و فروشگاه

نور پردازی عامل بسیار مهمی در دکوراسیون مغازه و فروشگاه است. نور پردازی با نورانی کردن مغازه تفاوت بسیاری دارد. شدت نور، نوع نور و شدت تابش نور می‌تواند تاثیر بسیار زیادی بر روی دید و نیز درک مخاطب از کالاها داشته باشد. نور کم و یا زیاد هر دو می‌تواند چشم آزار باشد. و استفاده از منابع نور نا مناسب هم می‌تواند دید مشتری به کالا را از بین ببرد یا دچار خدشه کند.

نورپردازی مناسب باید شامل ویترین و کالاهای آن، ورودی مغازه، اجناس معمول، اجناس برتر، راهنمای مسیر و پیشخوان فروشگاه باشد. همچنین تنوع نوری روز و شب و نیز تنوع رویدادها، مانند فروش ویژه و غیره نیز باید در نور پردازی در نظر گرفته شود. صرفا نصب کردن چند لامپ پر نور نمی‌تواند به زیبایی و دیده شدن اجناس شما کمک کند. حتی گاهی به خاطر نور زیاد، مشتری به سرعت خسته شده و مغازه شما را ترک می‌کند بدون آنکه اصلا چیزی خریده باشد.

چیدمان مناسب در کنار استفاده از منابع نور مناسب، نقش مهمی را در تشویق مشتریان به خرید دارند. نور زیاد یا کم سبب خستگی دیداری مشتری و ترک زود هنگام او می‌شود.

دکوراسیون مغازه و فروشگاه

ویترین بزرگ گزینه‌ای مناسب در دکوراسیون مغازه و فروشگاه

ویترین یکی از مهمترین بخش‌های مغازه است. اولین برخورد مشتریان با فروشگاه همیشه از طریق ویترین مغازه خواهد بود.

بنابراین فروشندگان باید فضای مناسبی را به ویترین مغازه خودشان اختصاص دهند.

استفاده از چیدمان متناسب با کالا، انتقال مفهوم درست، نورپردازی، رنگ و توجه به تغییرات نور در روز و شب و نیز مفاهیم برند; یکی از مهمترین نکته‌هایی است که سبب جذب مشتری به مغازه شما می‌شود.

دقت کنید که ویترین بازگو کننده داستان شماست و اگر این داستان دیداری زیبا و جذاب نباشد، مشتری شما را رها می‌کند.

ویترین شلوغ، استفاده بیش از حد از کالاهای متنوع، آفتاب خوردگی کالاهای پشت ویترین، کثیف بودن ویترین، کهنه بودن کالاهای ویترین و نیز غیرعرف بودن ویترین همگی سبب ترک مشتریان شما می‌شود.

ورودی فروشگاه باید گیرا باشد

ورودی مغازه یا فروشگاه شما باید فعالیت ویترین را تکمیل کند. هنگامی که مشتری وارد مغازه شما می‌شود، در همان بدو ورود تصمیم به خرید را خواهد گرفت. اگر ویترین کار خود را به درستی انجام نداده باشد، مشتری با تردید وارد مغازه می‌شود و این ورودی مغازه است که باید وی را تشویق به خرید کند.

در فاصله 5 تا 20 قدم اول ورود مشتریان به مغازه آن‌ها تصمیم‌های خرید خود را خواهند گرفت. پس نسبت به‌ این بخش حساس باشید.

آستانه مغازه باید فشار و استرس مخاطب را از بین ببرد. در اینجا مشتری باید احساس امنیت و راحتی کند و از تردید درباره خرید از شما رهایی پیدا کند.

در این بخش نباید مشتری با چیزی متفاوت از آن چیزی که در ورودی دیده است روبرو شود. ورودی باید به مشتری این پیام را بدهد که; آنچه که در ویترین دیده است درست است و قصد خرید او درست و صحیح بوده است.

بسیاری از فروشندگان، با شلوغ کردن ورودی و پیچیده کردن نحوه ورود مشتریان به مغازه، تردید او را به رد کردن قطعی تبدیل می‌کند. به یاد داشته باشید که مشتری باید با اطمینان از شما خرید کند، در غیر این صورت اصلا از شما خرید نخواهد کرد.

ورودی در دکوراسیون مغازه

انتخاب رنگ مناسب در دکوراسیون مغازه و فروشگاه

رنگی که برای تم مغازه استفاده می‌کنید بسیار مهم است رنگ سفید، زرد و یا کرم بسیار روشن هستند و با بسیاری از کالاها هم خوانی ندارند. رنگ‌های تیره نیز بسیار تاریک و چشم آزار هستند و با واقعیت‌های ذهنی مخاطب هم خوان نیستند.

بهترین رنگ‌ها، رنگ‌هایی هستند که کالای شما را به خوبی نشان دهند. طیف رنگی انتخابی شما وابستگی زیادی به رنگ برند و کالاهای شما دارد. پس بیهوده خودتان را به سمت هر رنگی هدایت نکنید. بهتر است که به کاتالوگ شرکت‌های تولید کننده کالاهای خودتان مراجعه کنید و ببینید آنها چه رنگ‌هایی را انتخاب کرده‌اند.

نور پردازی و رنگ، دو بازیگر مهم هستند. بهتر است که در انتخاب این دو دقت کنید. نور، مکملی برای رنگ فروشگاه است و رنگ فروشگاه هم معرفی کننده شخصیت شما و برندی است که شما کار می‌کنید. مغازه‌های بسیار تاریک و یا بسیار روشن برای مشتریان جذاب و گیرا نیستند.

انتخاب رنگ در طراحی دکوراسیون مغازه و فروشگاه

چیدمان قفسه‌ها را جدی بگیرید

بدترین نوع چیدمان آن است که شما مجبور باشید به مشتری برای دیدن کالاها کمک کنید. چیدمان مغازه را به گونه‌ای  انتخاب کنید که مشتریان فرصت دیدن، دست زدن و جا بجا کردن اجناس را داشته باشند. محدودیت‌ها را تا حد امکان کم کنید.

ترتیب چیدمان کالاها بسیار مهم است. کالاهایی که مصرف مکمل دارند را به ترتیب در کنار هم قرار دهید مهمترین کالاها را در ارتفاع بین یک متر تا یک متر و نیمی قرار دهید. سعی نکنید که مغازه را از کالاها پر کنید. تعداد کمی از هر کالا را در قفسه‌ها قرار دهید. مشتریان از دیدن قفسه‌های مملو از کالا وحشت می‌کنند و اغلب بدون خرید از مغازه شما خارج می‌شوند. بهتر است که تعداد محدود اما متنوعی از کالاها را به مشتریان عرضه کنید.

یکی از مشکلات بسیاری از فروشگاه‌ها به خصوص در ایران آن است که فروشندگان نور کمی را برای کالاها در نظر می‌گیرند. اغلب کالاها در سایه مشتری و فروشنده قرار می‌گیرد و اصلا دیده نمی‌شد. کم نیستند کالاهایی که برای مدت‌های زیاد در مغازه‌ها مانده‌اند و خاک خورده‌اند، و تنها دلیل آن دیده نشدن توسط مشتریان مشتاق به خرید آن‌ها بوده است.

سعی کنید شخصیت مناسبی ایجاد کنید

تکرار عناصر بصری در مغازه و فروشگاه شما سبب می‌شود که شخصیت فروشگاه شما بهتر درک شود. استفاده از المان‌های فضایی، رنگ‌ها، جعبه‌ها و عبارت‌های تبلیغاتی هم شکل; سبب می‌شود که تصویر فروشگاه شما در خاطر مشتریان باقی بماند. بسیاری از مشتریان همیشه از مغازه‌هایی که شخصیت آن‌ها را درک می‌کنند بیشتر خرید می‌کنند.

تکرار عناصر مناسب، راه خوبی برای هویت بخشی به فروشگاه است.

دست راستی‌ها را جدی بگیرید

تقریبا 90 درصد از ما بعد از ورود به مغازه به سمت راست مغازه متمایل می‌شویم و از قفسه‌های سمت راست; شروع به دیدن کالاها و اجناس می‌کنیم و اغلب کالاهای سمت راستی را ارجح بر کالاهای سمت چپ می‌دانیم. پس همیشه سمت راست دکوراسیون را جدی بگیرید و کالاهای اساسی را از سمت راست به چپ چیدمان کنید.

دیوار قدرت نیز نکته مهمی است دیوار قدرت، دیواری و یا طرح نوشته‌ای است که هویت فروشگاه را به مشتری انتقال می‌دهد. در اینجا شما باید به‌ این طرح نوشته و دیوار نوشته دقت کنید.

برای جلب نظر مشتریان بهتر است که‌ این دیوار نوشته را با نظر طراحان خبره طراحی کنید. تصاویر غیر معمول، خیلی ساده، قدیمی و یا تصاویری که با هویت برند شما همخوانی ندارند را انتخاب نکنید. همچنین تصاویر طنز گونه نیز جذابیت زیادی برای دیوار قدرت ندارند.

بهتر است با یک گرافیست در این زمینه مشورت کنید.

به یاد داشته باشید که دیوار قدرت در فروش شما تاثیر زیادی دارد. هیچ کس دوست ندارد از یک مغازه بلاتکلیف خرید کند.

برای مشاهده طرح‌های دکوراسیون مغازه و فروشگاه به این صفحه مراجعه نمایید.

چیدمان قفسه در طراحی دکوراسیون مغازه و فروشگاه

روحیه مشتریان فروشگاه خودتان را در نظر بگیرید

هر فروشگاهی به قشری از جامعه خدمت رسانی می‌کند. این قشر مشخصات جمعیت شناختی و روانشناختی خاصی دارد. تطابق دکوراسیون با خواسته‌های آن‌ها بسیار مهم است.

بسیاری از فروشندگان سعی می‌کنند صرفا به ارائه هر کالایی بپردازند و این بدترین روش برای سقوط فروش یک فروشگاه است.

فروشگاه‌های مطرح همیشه به دنبال شناخت مشتری، درک نیازهای واقعی او و صحبت کردن با مشتریان برای تامین کالاها هستند.

درباره دکوراسیون هم باید این روند را در پیش بگیرید و دکوراسیونی مطابق با نظر و دیدگاه آن‌ها تامین و تهیه کنید.

مهمترین نکته در طراحی فروشگاه درک هویت فروشگاه، دیدگاه مشتریان و خواسته‌های آن‌ها است.

مشتریان را در قفس نیندازید

همه ما تجربه رفتن به فروشگاه‌هایی را داشته‌ایم که تنگ، نفس گیر و شلوغ بوده‌اند. هیچ چیز بدتر از یک فروشگاه بد چیدمان نیست. یکی از مشکلاتی که اکثر فروشگاه‌ها دارند آن است که; در طراحی دکوراسیون خودشان توجه زیادی به راحتی مشتری نمی‌کنند. راهروها باریک است و کالاها امکان مقایسه کردن را نمی‌دهد. فشار مشتریان زیاد است و تهویه اصلا مناسب نیست. صف صندوق که واقعا فاجعه است.

اگر می‌خواهید که اولین خرید مشتری از شما آخرین خرید آن نباشد و یا حتی اولین خرید او اتفاق بیفتد، مغازه خودتان را خلوت کنید. راهرو‌ها را عریض تر کنید. اگر مغازه شما شلوغ می‌شود، از فروشندگان بیشتری استفاده کنید. و حتی تعداد کالاهای خودتان را کاهش دهید. سعی کنید با زدن برچسب قیمت نیاز مشتریان به خودتان برای قیمت را کاهش دهید. از تابلوهای راهنما استفاده کنید. سیستم تهویه را مناسب کنید و از برچسب‌های الکترونیکی قیمت استفاده کنید تا در جلو صندوق تجمع نشود.

همچنین در فروشگاه از نشیمنگاه‌های مناسب برای استراحت همراهان خریدارن استفاده کنید.

بدترین زمان فروش زمانی است که مشتری مدتی را در یک صف خرید منتظر ایستاده; کالای مورد نظرش را نیافته و یا قیمت آن را نمی‌داند و همراهان او خسته هستند.

به تجهیزات فروش دقت کنید

استفاده از آینه، استفاده از چوب لباسی، اتاق پرو، بهره گیری از سیستم‌های فروش الکترونیک و نیز ابزاری که سبب راحتی مشتری در انتخاب کالا شود واقعا مهم است.

بسیاری از فروشگاه‌ها مشتری را در خرید تنها می‌گذارند.

سعی کنید که کاتالوگ‌های خرید را در اختیار مشتریان قرار دهید و به تعداد مناسب تکثیر کرده و در فروشگاه پخش کنید تا مشتریان برای انتخاب محدود و منتظر نباشند.

در فروشگاه‌ها همیشه راهنماهای خرید نصب کنید. قیمت اجناس به صورت مشخص به مشتریان اعلام شود. اگر نیاز به دانستن مطلب خاصی درباره کالا است حتما آن را در کنار کالاها قرار دهید.

برای آنکه مشتری با یک حس مطمئن از شما خرید کند، سعی کنید اطلاعات خوبی را درباره کالاهای خودتان به او بدهید. مشتری قیمت، کشور سازنده و حتی مدل کالا را فراموش می‌کند، اما شما را نه. پس تصویر خوبی به او ارائه دهید.

در صورت نیاز برای تعویض و امتحان کردن لباس و پوشاک‌ها (در صورتی که در این صنف هستید) فضاهای مناسب و متنوعی ایجاد کنید.

از آینه‌های متعدد در بخش‌های مختلف مغازه استفاده کنید.

یکی از موارد مهم، آن است که حتما به موارد حقوقی دقت کنید. در دید قرار دادن مواردی مانند جواز کسب، مجوزهای بهداشتی و دولتی و حتی تقدیر نامه‌ها در افزایش اعتبار شما بسیار موثر است.

تحقیقات نشان می‌دهد که بیش از 90 درصد مشتریان پس از ورود به مغازه و تنها در مرحله آستانه‌ای، تصمیم خود برای خریدن و یا نخریدن از مغازه را می‌گیرند. پس به‌ این نکته و فضای خاص دقت کنید.

نتیجه گیری

دکوراسیون مغازه و فروشگاه نقش بسیار مهمی را در جذب و حفظ مشتریان دارد. این عامل می‌تواند تاثیر مستقیمی را در افزایش فروش فروشگاه شما داشته باشد.

ویترین مغازه نقش کلیدی در جذب مشتریان به مغازه و فروشگاه دارد.

دهانه یا آستانه درب فروشگاه می‌تواند در تصمیم مشتریان برای خرید از فروشگاه تاثیر مستقیم داشته باشد.

سمت راست دکوراسیون همیشه از سمت چپ باید بیشتر مورد توجه قرار گیرد.

دیوار قدرت نقش مهمی را در انتقال هویت فروشگاه بازی می‌کند.

رنگ و مکمل آن نور، در جذب و حفظ مشتری بسیار مهم است.

رنگ انتقال دهنده هویت فروشگاه و برند آن است و نور مکملی برای نمایش کالاها است. نور فروشگاه باید با تغییرات نور روز و شب و نیز مناسبت‌ها قابل تنظیم کردن باشد.

لوازمی که به مشتریان در دریافت اطلاعات، قیمت‌ها، اندازه‌ها، امتحان کردن و مقایسه کردن کالاها کمک می‌کنند; باید به‌ اندازه کافی و به خوبی در فروشگاه قرار داده شود.

مسیر پیمایش مشتریان نباید تنگ باشد. تهویه فروشگاه نیز باید به خوبی در نظر گرفته شود. صف‌های خرید و قفسه‌های پر از کالا، همگی سبب ترک مغازه توسط مشتریان می‌شود.

تکرار المان‌ها محیطی و نیز پیام‌های مناسب سبب تکمیل هویت برند فروشگاه می‌شود.

دکوراسیون با ترکیب المان‌ها، ویترین، رنگ، نور، آستانه، دیواره قدرت و ابزارهای کمکی در فروش، به افزایش فروش شما کمک بسیار زیادی می‌کند.

چیدمان کالاها را باید به نحوی در نظر بگیرید که بهترین کالاها در خط دید مشتریان در ارتفاع 100 تا 160 سانتی متری قرار گیرد.

مشتریان نباید برای دسترسی به کالاها دچار مشکل شوند. همچنین باید اطلاعات کافی توسط استیکر و یا وسایل رسانه‌ای دیگر در اختیار مشتریان قرار داده شود.

مدارک حقوقی می‌تواند به افزایش اعتبار فروش شما کمک کند، پس آن‌ها را در نقطه دید مشتریان قرار دهید.

Show CommentsClose Comments

Leave a comment