وام ودیعه مسکن و هفت خوان بانکی گرفتن آن!

. وام ودیعه مسکن یکی از راهکارهای دولت در مواجهه با بحران مسکن است. که به تازگی مبلغ آن افزایش پیدا کرده است. در ابتدا موضوع افزایش سقف وام ودیعه مسکن مطرح و در نهایت تصویب شد. سقف این وام برای تهرانی‌ها تا 200 میلیون تومان، در مراکز استان‌ها 150 میلیون تومان، باقی شهرها 100 میلیون تومان و در مناطق روستایی 40 میلیون تومان افزایش پیدا کرده است.

وام ودیعه مسکن

فهرست سر تیتر مطالب در مقاله: وام ودیعه مسکن و هفت خوان بانکی گرفتن آن!

تجارت نیوز

9 اسفند 1402

به گزارش تجارت‌نیوز، ماه گذشته بود که بانک مرکزی بخشنامه افزایش سقف وام کمک ودیعه مسکن را به ۲۰ بانک عامل ابلاغ کرد. بر این اساس، سقف تسهیلات ودیعه مسکن در تهران به 200 میلیون تومان، مراکز استان‌ها ۱۵۰ میلیون تومان، شهرستان‌ها ۱۰۰ میلیون و روستاها به ۴۰ میلیون تومان رسیده است.

البته افزایش سقف تسهیلات، تنها مساله پیش روی متقاضیان نیست و اکنون اعلام دفتر پایش طرح‌های نهضت ملی مسکن وزارت راه و شهرسازی نشان می‌دهد، از یک میلیون و 462 هزار و 160 متقاضی که برای دریافت وام ودیعه مسکن ثبت‌نام کرده‌اند، فقط یک میلیون و 296 هزار و 915 متقاضی دارای شرایط اولیه شناخته شد‌ه‌اند و 895 هزار و 668 متقاضی برای دریافت تسهیلات به بانک‌ها معرفی شده‌اند که در نهایت، بانک‌های عامل با 381 هزار و 763 متقاضی (29.4 درصد) قرارداد امضا کرده‌اند.

به معنای دیگر در این میان نه‌تنها متقاضیان زیادی از درخواست اولیه محروم شده‌اند، بلکه از میان تمام افراد پذیرفته‌شده در حال حاضر تعداد کسانی که به مرحله آخر راه‌ یافته‌اند، حتی به 30 درصد نیز نمی‌رسد.

شروط عجیب شعب بانکی برای وام ودیعه مسکن

گزارش‌های میدانی و تجربه مستقیم متقاضیان تسهیلات ودیعه مسکن نشان می‌دهد که متقاضیان، حتی در صورت عبور از فیلتر بانک مرکزی و رسیدن به پایان راه، مجبورند با غول این مرحله مواجه شوند. هر شعبه از بانک‌های عامل، شرایط مخصوص خود را دارد و برخی از آنها نیز برای متقاضیان شروط عجیب و غریبی تعیین می‌کنند.

برای مثال، اکثر شعبه‌ها در بازه‌های مختلف اظهار می‌کنند بودجه کافی برای پرداخت تسهیلات ندارند. برخی از آنها نیز شرایط عجیب و غریبی برای ضامن‌ها دارند که عملا دریافت تسهیلات را برای عده زیادی از مردم غیرممکن می‌کند.

یکی از شرایط عجیبی که در یکی از شعبات یک بانک خصوصی برای ضامن‌های وام ودیعه مسکن در نظر گرفته شده این است. که ضامن‌های این تسهیلات که سقف آن نهایتا به 200 میلیون تومان می‌رسد، باید ملک به نام خود داشته باشند یا یک خودرو به نام آنها ثبت شده باشد.

با معرفی این دو ضامن، متقاضی موظف است مدارکی اعم از چک، سفته، گواهی کسر از حقوق و چک ضامن نیز ارائه دهد و در نهایت ممکن است مبلغ کامل و سقف شهر خود را دریافت نکند.

یکی از متقاضیان نیز پس از عبور این مصائب اجباری سقف وام شهر خود را دریافت نکرده و بانک در مقابل نه‌تنها به اعتراض او رسیدگی نکرده بلکه پاسخ داده است، درصورتی‌که در پروفایل خود دریافت مبلغ اصلی را ثبت نکند همان مبلغ را نیز نمی‌تواند دریافت کند!

پرداخت نامتناسب وام ودیعه مسکن به متقاضیان از لحاظ زمانی

یکی از اصلی‌ترین معایبی که می‌توان برای تسهیلات ودیعه مسکن در نظر گرفت این است که متقاضیان تا زمان تسویه کامل وام قبلی نمی‌توانند وام جدیدی در این زمینه دریافت کنند. اما آنگونه که مشخص است حتی آن دسته از افراد هم که وام خود را تسویه کرده و وزارت راه و شهرسازی نیز آن را تایید می‌کند، با مخالفت برخی شعب بانکی روبه‌رو شده و در نتیجه قادر به دریافت دوباره وام نیستند.

این در حالی است که با توجه به تورم سالانه بازار اجاره، معضل ودیعه مسکن هر سال، یک بار سراغ مستاجران می‌رود و به این ترتیب، بسیاری از خانوارها هر سال نیازمند دریافت وام ودیعه مسکن هستند.

بیشتر بخوانیدنرخ سود وام نوسازی مسکن کاهش یافت!

ایرنا

7 اسفند 1402

تهران- ایرنا- آمارهای پرداخت تسهیلات ودیعه اجاره مسکن حاکی است که از یک میلیون و ۲۹۶ هزار و ۹۱۵ متقاضی حائز شرایط برای دریافت تسهیلات ودیعه مسکن، بانک‌ها با ۳۸۱ هزار و ۷۶۳ متقاضی برای پرداخت تسهیلات قرارداد امضا کردند.

به گزارش ایرنا از وزارت راه و شهرسازی، دفتر پایش طرح‌های نهضت ملی مسکن در تازه ترین آمار، روند پرداخت تسهیلات ودیعه مسکن را اعلام کرد.

بر اساس آمار ارائه شده، تاکنون یک میلیون و ۴۶۲ هزار و ۱۶۰ متقاضی در سراسر کشور برای تسهیلات ودیعه برای اجاره مسکن ثبت‌نام کردند که از این تعداد در سامانه tem.mrud.ir، یک میلیون و ۲۹۶ هزار و ۹۱۵ متقاضی حائز شرایط اولیه شناخته شدند.

پرداخت تسهیلات ودیعه مسکن، جزو تسهیلات خرد محسوب می‌شود که بر اساس آیین‌نامه پرداخت تسهیلات خرد، ضرورت دارد تا بانک‌ها در اخذ ضامن از این دسته از متقاضیان مساعدت لازم را داشته باشند.

به گزارش ایرنا، بازپرداخت اقساط ودیعه مسکن پنج ساله و با سود ۲۳ درصد است.

دنیای اقتصاد

4 اسفند 1402

نکته مهمی که در ارتباط با وام کمک ودیعه مسکن یا همان وام اجاره وجود دارد مربوط به قدرت پوشش وام در تامین هزینه اجاره‌‌‌نشینی در شهرهای مختلف است. دنیای اقتصاد براساس برآوردی که برمبنای اجاره‌‌‌بهای پیشنهادی مسکن، در 4 لایه شهری و همچنین متوسط فعلی اجاره‌‌‌بهای پیشنهادی خانه‌‌‌ها در کل کشور، انجام داده، این قدرت پوشش دهی را سنجش کرده است.

قدرت پوشش وام اجاره

قدرت پوشش وام کمک ودیعه مسکن، براساس متوسط مبلغ رهن پیشنهادی هر مترمربع مسکن در 4 لایه شهری و همچنین کل کشور(برمبنای اجاره‌‌‌بهای پیشنهاد شده در فایل‌‌‌های اجاره موجود در بازار)، محاسبه شد. نتایج بررسی‌‌‌ها نشان می‌‌‌دهد هم‌‌‌اکنون وامی که با عنوان تسهیلات کمک ودیعه مسکن از سوی بانک مرکزی ابلاغ شده و از هفته آینده امکان دسترسی مستاجرها به آن فراهم می‌شود، با توجه به برآورد سطح اجاره‌‌‌بهای پیشنهادی واحدهای مسکونی بر مبنای رهن کامل هر مترمربع، در شهر تهران 20 مترمربع، در کلان‌شهرها 37 مترمربع، در مراکز استان‌‌‌ها 42 مترمربع و در سایر شهرها 50 مترمربع از اجاره‌‌‌بهای واحدهای مسکونی را پوشش می‌‌‌دهد.

با توجه به برآورد میانگین اجاره‌‌‌بهای پیشنهادی مسکن در کشور، به طور متوسط این وام، اجاره‌‌‌بهای پیشنهادی 33 مترمربع (برمبنای رهن کامل)، را پوشش می‌‌‌دهد.

وام ودیعه به صرفه است؟

بررسی‌‌‌های دنیای اقتصاد نشان می‌‌‌دهد. علاوه بر قدرت ضعیف پوشش‌‌‌دهی وام ودیعه مسکن که به عنوان ضعف اساسی این وام شناخته می‌شود. وام ودیعه مسکن، عملا و دست‌کم برای گروهی از مستاجرها وامی به صرفه نیست. واین موضوع نیز یک ضعف بزرگ برای این وام تلقی می‌شود. بررسی‌‌‌های دنیای اقتصاد نشان می‌‌‌دهد. مبلغ قسط ماهانه این وام با مبلغ اجاره‌‌‌بهای ماهانه در ازای وام‌‌‌نگرفتن، تقریبا برابری می‌‌‌کند. رقم قسط ماهانه این وام در شهر تهران چیزی حول و حوش 5 میلیون و600‌هزار تومان برای 200 میلیون تومان است. 200 میلیون تومان پول‌پیش معادل 6 میلیون تومان اجاره ماهانه است. قسط 5 میلیون و600‌هزار تومانی تنها 400‌هزار تومان با اجاره‌‌‌بهای ماهانه 6 میلیون تومانی فاصله دارد. به همین علت شاید بتوان گفت که احتمالا این وام برای برخی از مستاجرها که تمایلی به درگیری در پروسه دشوار دریافت وام ندارند، مزیت چندانی محسوب نشود.

برحسب لایه‌‌‌های شهری، اختلاف رقم قسط ماهانه وام ودیعه مسکن. با مبلغ اجاره‌‌‌بهای ماهانه‌‌‌ای که در صورت وام نگرفتن مستاجرها باید به صاحبخانه پرداخت کنند، جزئی یعنی چیزی حدود 300 تا 400‌هزار تومان است.

بیشتر بخوانید: رهن و اجاره آپارتمان در تهران

فارس نیوز

2 اسفند 1402

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس با توجه به این که حدود 30 درصد خانوارها مستاجر هستند. در شرایط افزایش نرخ ارز و کاهش ارزش ریال. هر سال نیاز به نقدینگی برای تامین ودیعه مسکن افزایش می‌یابد.

در این زمینه بانک مرکزی،‌ دستورالعمل افزایش سقف وام کمک ودیعه مسکن را به ۲۰ بانک عامل ابلاغ کرد.

دستورالعمل اجرایی تسهیلات کمک ودیعه مسکن پس از افزایش سقف تسهیلات اعطایی طی نامه شماره  266703‏/ 02 در تاریخ 1 بهمن 1402 به بانکهای ملت، ملی، مسکن، صادرات، بانک رفاه کارگران، سپه، تجارت، شهر، سامان، پاسارگاد، خاورمیانه، پارسیان، سینا، کارآفرین، آینده، گردشگری، اقتصاد نوین، ایران زمین، پست بانک و موسسه اعتباری ملل به عنوان بانک‌های عامل پرداخت تسهیلات ابلاغ شده است.

براساس این بخشنامه  بانک مرکزی ، متقاضیان این تسهیلات می‌بایست دارای اجاره­ نامه رسمی یا اجاره ­نامه ثبت شده در سامانه ثبت معاملات املاک و مستغلات و دارای کد رهگیری، حداکثر ۶ ماه قبل از ثبت درخواست متقاضی در سامانه باشند. متقاضی موظف است اطلاعات سکونت و مالکیت خود را در سامانه املاک و اسکان ثبت نماید.

همچنین کلیه متقاضیان و همسر ایشان متعهد هستند. که در زمان ثبت­ نام، فاقد مسکن و یا زمین مسکونی ملکی باشند. چنانچه در هر زمان سابقه مالکیت ایشان محرز شود، از فرآیند پرداخت تسهیلات حذف شده. و در صورت اخذ آن تسهیلات، متعهد به استرداد کلیه تسهیلات دریافتی و جبران خسارات و جرایم مربوطه خواهند بود.

اصلاحیه دستورالعمل تسهیلات یادشده به شرح زیر است: 

ماده 1- متقاضیان مشمول این دستورالعمل از سوی وزارت راه و شهرسازی بر اساس ضوابط موضوعه، در چارچوب سهمیه‌های تعیین شده از طریق سامانه طرح‌های حمایتی مسکن به آدرس https://saman.mrud.ir   به بانک های عامل معرفی می شوند.

ماده 2- سقف تسهیلات اعطایی مشمولان موضوع این دستورالعمل حسب. درخواست متقاضی و ضوابط اعطای تسهیلات بانکی به شرح جدول ذیل می‌باشد:

‌تبصره- مبالغ در نظر گرفته شده. برای تسهیلات این ماده پس از اخذ مدارک و مستندات مورد نیاز و استعلامات صورت گرفته. از سوی بانک/موسسه اعتباری غیر بانکی. و بر اساس توافق متقاضی و بانک/موسسه اعتباری غیربانکی می‌تواند. به مبالغ کمتر از سقف های تعیین شده تقلیل یابد. در این صورت متقاضی موظف است. نسبت به اصلاح سقف تسهیلات درخواستی در سامانه اقدام نماید.

ماده 3- بانک/موسسه اعتباری غیر بانکی موظف است. قبل از پرداخت تسهیلات نسبت به اخذ استعلام از سامانه سمات بانک مرکزی بابت عدم دارا بودن. تسهیلات جاری در بخش مسکن شامل تسهیلات ساخت، خرید، جعاله و ودیعه مسکن برای متقاضی و همسر ایشان. اقدام و درصورت مثبت بودن این استعلام نسبت به رد درخواست متقاضی در سامانه با ذکر دلیل اقدام نماید.

ماده 4- تسهیلات موضوع دستورالعمل در قالب عقد مرابحه خرید. کالا و خدمات توسط بانک/موسسه اعتباری غیر بانکی. به مستأجر پرداخت می‌شود.

ماده 5- تسهیلات مزبور با نرخ سود مصوب شورای پول و اعتبار و بازپرداخت حداکثر ۵ سال قابل اعطا می‌باشد.

ماده 6- وثایق مربوط به تسهیلات موضوع این دستورالعمل. مطابق با دستورالعمل اجرایی اعطای تسهیلات خرد ابلاغی. طی بخشنامه شماره 24792/01 مورخ 04/02/1401 مدیریت کل مقررات، مجوزهای بانکی و مبارزه با پولشویی بانک مرکزی می‌باشد.

ماده 7- شرایط متقاضیان دریافت تسهیلات موضوع این دستورالعمل به شرح ذیل می‌باشد:

7-1 متقاضیان می‌بایست دارای اجاره­نامه رسمی یا اجاره­نامه ثبت شده. در سامانه ثبت معاملات املاک و مستغلات و دارای کد رهگیری، حداکثر ۶ ماه قبل از ثبت درخواست متقاضی در سامانه باشند. متقاضی موظف است اطلاعات سکونت و مالکیت خود را در سامانه املاک و اسکان ثبت نماید.

تبصره- بانک/موسسه اعتباری غیر بانکی مکلف است. نسبت به مطابقت کد رهگیری و شهر مندرج در سامانه با اجاره نامه دریافتی اقدام نماید.

2-7 کلیه متقاضیان و همسر ایشان متعهد هستند که در زمان ثبت­‌نام، فاقد مسکن و یا زمین مسکونی ملکی باشند. چنانچه در هر زمان سابقه مالکیت ایشان محرز شود. از فرآیند پرداخت تسهیلات حذف شده. و در صورت اخذ آن تسهیلات، متعهد به استرداد کلیه تسهیلات دریافتی و جبران خسارات و جرایم مربوطه خواهند بود.

3-7 متقاضی می بایست متاهل باشد. چنانچه متقاضی مجرد باشد. در خصوص زنان بایستی بالای 35 سال سن و در خصوص مردان بالای 45 سال سن داشته باشند.

۴-7 اولویت­بندی متقاضیان بر مبنای تصویب نامه شماره 71553‏‏/ت60069هـ مورخ 01‏‏/5‏0‏/1401 هیئت. محترم وزیران موضوع ساماندهی بازار مسکن و اجاره بها انجام می پذیرد.

ماده 8- چنانچه متقاضی تا حداکثر 15 روز کاری از تاریخ معرفی به شعب. نسبت به تکمیل مدارک خود و ضامنین اقدام نکند، بانک/موسسه اعتباری غیر بانکی مکلف است. نسبت به رد درخواست متقاضی در سامانه اقدام نماید.
ماده ۹- چنانچه بانک/موسسه اعتباری غیر بانکی نسبت به اعطای تسهیلات موضوع این دستورالعمل به متقاضیان اقدام نمایند مبالغ عملکردی. این تسهیلات جزء عملکرد ماده (4) قانون جهش تولید مسکن محسوب. و جرائم مالیاتی مندرج در تبصره (۵) ماده (۴) قانون مذکور به آن تعلق نمی­ گیرد.
تبصره- بانکها/موسسه اعتباری غیر بانکی عامل موظفند. تا زمان تکمیل سهمیه ابلاغی از سوی بانک مرکزی فرآیند پرداخت تسهیلات به متقاضیان را ادامه دهند.

براین اساس، بانک های عامل بایستی مراتب. را به قید فوریت به واحدهای اجرائی ذی ربط ابلاغ. و بر اعطای تسهیلات موصوف تاکید کنند.

نتیجه گیری

ناگفته پیداست که گرانی و تورم که هر روز بیشتر می‌شود. در نتیجه آن مبلغ اجاره و ودیعه واحدهای مسکونی هم بیشتر شده. طوری که حتی قشر متوسط هم نمی‌تواند. خانه‌ای را اجاره یا خانه اجاره‌ای خود را تمدید کند. اخیرا هیات دولت و بانک مرکزی برای تسهیل اجاره کردن. واحدهای مسکونی وام‌هایی را تحت عنوان وام ودیعه مسکن یا وام اجاره در نظر گرفته است. سقف این وام از 200 میلیون تومان برای تهرانی‌ها آغاز شده. و کمترین مقدار آن 40 میلیون تومان است که به مناطق روستایی تعلق می‌گیرد.

Show CommentsClose Comments

Leave a comment