آخرین خبرها از پرداخت وام ساخت مسکن – شرایط پرداخت وام ۷۵۰ میلیون تومانی ساخت مسکن

اواخر شهریور ماه بود که شرایط پرداخت وام ساخت مسکن اعلام شد اما هنوز بانک‌های خصوصی اطلاعاتی در مورد شرایط دریافت این وام و نحوه پرداخت آن منتشر نکرده‌اند. البته خبرهایی که اخیرا به گوش می‌رسد نشان دهنده این است که این بانک‌ها به اطلاع‌رسانی در این باره موظف شده‌اند. با ما همراه باشید تا چند و چون این موضوع را بررسی کنیم:

بانک‌های خصوصی موظف به اطلاع‌رسانی شرایط پرداخت وام ساخت مسکن شدند

فارس – ۱۶ آبان ۱۴۰۲

به گفته قائم‌مقام وزیر راه و شهرسازی در بخش مسکن، پیرو دستور رئیس‌جمهورو در پی نشست معاون مسکن،‌ بانک‌های خصوصی و بانک مرکزی، بانک‌های خصوصی موظف به اطلاع‌رسانی شرایط پرداخت وام ساخت مسکن به مردم شدند.

هادی عباسی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، با اشاره به برگزاری جلسه معاونت مسکن وزارت راه و شهرسازی با بانک‌های خصوصی اظهار داشت: پیرو دستور رئیس‌جمهور در سیزدهمین جلسه شورای عالی مسکن مبنی بر پیگیری تکلیف پرداخت تسهیلات نهضت ملی مسکن توسط بانک‌های خصوصی، شب گذشته جلسه‌ای با حضور رئیس‌کل بانک مرکزی و مدیران عامل بانک‌های خصوصی برگزار شد.

قائم‌مقام وزیر راه و شهرسازی در بخش مسکن گفت: هدف از برگزاری این جلسه پیگیری دستور رئیس جمهور برای اجرای ماده 4 قانون جهش تولید مسکن مبنی بر پرداخت 20 درصد از تسهیلات نظام بانکی برای ساخت مسکن بود.

بانک‌های خصوصی عزم خود برای پرداخت تسهیلات ساخت مسکن را نشان دهند

وی افزود: در این جلسه از بانک‌های خصوصی خواسته شد، در صورتی که برای اجرای قانون در حوزه پرداخت تسهیلات ساخت مسکن عزم جدی دارند، شرایط و ضوابط پرداخت تسهیلات ساخت مسکن اعم از شیوه خودمالک و اجاره 99 ساله را در کلیه شعب خود نصب و این اطلاعات را به صورت مستمر به مردم انتقال دهند.

عباسی بیان کرد: همچنین مطابق روال گذشته این شرایط وجود دارد تا در صورت تقاضای بانک‌ها به ویژه بانک‌های خصوصی، بانک مسکن، عاملیت پرداخت تسهیلات این بانک ها را بر عهده گیرد .

این مقام مسئول بیان کرد: واگذاری عاملیت پرداخت تسهیلات به بانک مسکن و تامین منابع پیشتر توسط 2 بانک انجام شده بود و این شرایط هم اکنون نیز وجود دارد.

پیش از این سید احسان خاندوزی نیز گفته بود، 17 بانک دولتی و مرتبط با دولت 97 درصد تسهیلات ساخت مسکن را پرداخت کرده‌اند و 3 درصد بقیه توسط سایر بانکها پرداخت شده‌است.

به گزارش فارس، ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور در سیزدهمین جلسه شورای عالی مسکن که ابتدای هفته جاری برگزار شود از عملکرد نامطلوب بانک‌های خصوصی در عمل به قانون و پرداخت تسهیلات ساخت مسکن انتقاد کرد و خواستار رسیدگی هرچه سریع‌تر مقامات دولتی به این موضوع شده بود.

عملکرد تقریبا هیچ «بانک‌های خصوصی» در پرداخت وام ساخت مسکن

فارس ۱۳ آبان ۱۴۰۲

به گفته قائم مقام وزیر راه و شهرسازی در امور مسکن، عملکرد بانک‌های خصوصی در پرداخت تسهیلات ساخت مسکن مطابق ماده 4 قانون جهش تولید مسکن، تقریبا صفر است.

هادی عباسی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، با اشاره به مصوبات سیزدهمین جلسه شورای عالی مسکن در روز جاری اظهار داشت: سیزدهمین جلسه شورای عالی مسکن در شرایطی امروز برگزار شد که رئیس جمهور تأکید کردند، بانک‌ها به تعهدات خود در قبال پرداخت تسهیلات ساخت مسکن عمل کنند و سازمان امور مالیاتی از بانک‌های متخلف مطابق قانون، مالیات بگیرد.

قائم مقام وزیر راه و شهرسازی در امور مسکن گفت:‌ بر اساس گزارشی که در جلسه شورای عالی مسکن ارائه شد، عملکرد بانک‌های خصوصی در پرداخت تسهیلات ساخت مسکن مطابق ماده 4 قانون جهش تولید مسکن، تقریبا صفر است.

1.8 میلیون مسکن در دست ساخت

وی افزود: هم‌اکنون 1.8 میلیون واحد مسکونی در مراحل مختلف ساخت قرار دارند و پس از تکمیل به مردم تحویل داده خواهد شد.

عباسی بیان کرد: پیگیری ساخت 27 شهرک جدید ساحلی در استان‌های جنوبی کشور از دیگر نکات مطرح شده در جلسه شورای عالی مسکن بود.

مکان‌یابی 27 شهر جدید ساحلی در دستور کار

این مقام مسئول با اشاره به آخرین وضعیت مکان یابی شهرکهای ساحلی گفت: مصوبات استانی ساخت 27 شهرکهای ساحلی جدید در 4 استان خوزستان، هرمزگان، سیستان و بلوچستان و بوشهر مراحل استانی خود را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ طی کرده و در انتظار بررسی در سطح ملی است.

به گزارش فارس، سیزدهمین جلسه شورای عالی مسکن امروز با حضور رئیس‌جمهور برگزار شد و رسیدگی به عملکرد نظام بانکی در پرداخت تسهیلات و تامین زمین از مهمترین دستورکارهای این جلسه بود.

شرایط پرداخت وام ۷۵۰ میلیون تومانی ساخت مسکن

ایرنا – ۲۷ شهریور ۱۴۰۲

سقف تسهیلات ساخت طرح نهضت ملی مسکن برای کلانشهرها ۷۵۰ میلیون تومان است و به سازندگانی که از فناوری‌های نوین استفاده می‌کنند پرداخت می‌شود.

به گزارش ایسنا، سقف تسهیلات ساخت مسکن به سازندگانی که از روش‌ها و فناوری‌های نوین استفاده می‌کنند در کلانشهرها، مراکز استان‌ها و سایر شهرها به ترتیب ۷۵۰، ۶۵۰ و ۶۰۰ میلیون تومان تعیین شده که به مرور و با پیشرفت فیزیکی پروژه‌ها پرداخت می‌شود. سال گذشته سقف این تسهیلات ۶۰۰ میلیون تومان بود.

بازپرداخت تسهیلات در سال جاری برای تعاونی‌سازها حداکثر ۱۰ سال و برای سایر سازندگان حداکثر ۸ سال با سود نرخ مصوب شورای پول و اعتبار است.

بنا به گفته عباس حسینی ـ مدیرعامل بانک مسکن – از ابتدای سال جاری تا پایان مردادماه ۵۵ درصد تسهیلات مشارکت مدنی در چارچوب ضوابط به پروژه‌هایی که از فناوری‌های نوین استفاده کردند پرداخت شد.

پرداخت تسهیلات ساخت با فناوری نوین در قالب طرح نهضت ملی مسکن با نرخ سود مصوب شورای پول و اعتبار به میزان ۱۸ درصد خواهد بود. پیش از این نرخ تسهیلات طرح نهضت ملی  مسکن ۲۳ درصد بود که از ۱۳ تیر امسال به ۱۸ درصد کاهش پیدا کرد.

در حال حاضر سقف تسهیلات عادی طرح نهضت ملی مسکن ۵۵۰ میلیون تومان با مدت بازپرداخت ۲۰ ساله و  نرخ سود ۱۸ درصد است. برای دهک‌های ۱ و ۲ مبلغ ۴۰۰ میلیون تومان و برای دهک‌های ۳ و ۴ مبلغ ۳۰۰ میلیون تومان پرداخت می‌شود. هر دوی این وام‌ها با نرخ سود ۲ درصد و مدت بازپرداخت ۱۵ ساله است.

سخن نهایی

آنطور که از مصوبات مشخص است وام ساخت مسکن می‌تواند کورسوی امیدی برای خانه‌دار شدن خانواده‌های فاقد مسکن باشد اما هنوز فاصله زیادی بین مصوبات هیئت دولت و پرداخت وام توسط بانک‌های خصوصی وجود دارد و باید دید که این فاصله چطور برطرف خواهد شد.

Show CommentsClose Comments

Leave a comment