مستاجر در خانه اجاره ای، خرابی‌های معمول و مجاز

خسارت در حد مجاز و استهلاک ناشی از استفاده چیست؟

چند وقت است به عنوان مستاجر در خانه اجاره ای خود سکونت دارید؟ یک ماه؟ یک سال؟ آیا می‌توانید به خاطر آورید که در هنگام ورود، هر چیز دقیقا در چه وضعیتی بوده است؟ انتظار می‌رود که در طول سکونت شما، بعضی از اشیا به مرور آسیب ببینند. اما این اشیا شامل چه چیزهایی می‌شوند؟

دانستن این که چه مواردی از فرسودگی وسایل ناشی از استفاده می‌شوند و چه مواردی نه، در هنگام تخلیه خانه بسیار ضروری است. در اینجا، علت اهمیت آن و مواردی که در این مقوله جای می‌گیرند را توضیح‌ می‌دهیم.

خانه اجاره ای و خسارت های مجاز

فهرست سر تیتر مطالب در مقاله: مستاجر در خانه اجاره ای، خرابی‌های معمول و مجاز

سوال ها و نکات مهم در مورد خرابی های معمول و مجاز در خانه اجاره ای چیست؟

چرا باید درباره خسارت های معمول و در حد مجاز، اطلاعات کسب کنیم؟

برای شما، به عنوان یک مستاجر در خانه اجاره ای، ضروریست که تفاوت میان استهلاک ناشی از استفاده و تخریب را بدانید. در این صورت، صاحب ملک نمی‌تواند به ازای خرابی وسایلی که در این طبقه‌بندی قرار می‌گیرند، از شما خسارت دریافت کند.

این مسئله همیشه واضح و شفاف نیست. در بعضی مواقع، آسیب وارد شده در اثر استهلاک، در دراز ‌مدت اتفاق می‌افتد. در این حالت، ممکن است مستاجر به علت عدم آگاه‌سازی صاحب خانه پیش از جدی‌تر شدن آسیب، مجبور به پرداخت خسارت شود.

در نتیجه، با توجه به آنچه در بالا گفته شد، بهتر است بدانید که باید مواظب چه چیز‌هایی باشید. سعی کنید به عنوان یک مستاجر در خانه اجاره ای، دقیقا بدانید که چه اشیایی مشمول قاعده “خرابی وسایل ناشی از استفاده” می‌شوند. برای کسب اطلاعات بیشتر با ادامه مطلب با ما همراه باشید.

خرابی های معمول و مجاز شامل چه چیزهایی است؟

این قاعده به خرابی‌هایی اشاره می‌کند که انتظار می‌رود با گذر زمان در اشیا دیده شوند. “انتظار داشتن” در اینجا بسیار مهم است. زیرا مشخص می‌کند کدام آسیب ها در این دسته قرار می‌گیرند.

از جمله مواردی که شامل خرابی و فرسودگی معمول و ناشی از استفاده می‌شوند می‌توان به این موارد اشاره کرد. فرش‌های کهنه، خراشیده شدن سطح زمین و تخریب رنگ و گچ. این ها تغییراتی است که در زندگی روزمره اتفاق می‌افتد و قابل پیشگیری نیست.

دانستن این نکته که کدام اشیا در این دسته قرار می‌گیرند، اهمیت دارد. پس می‌توانید در هنگام نقل مکان آمادگی لازم برای مذاکره با صاحب خانه را داشته باشید.

در چه مواقعی هزینه‌ی تعمیرات توسط مستاجر پرداخت می‌شود؟

صاحب خانه شما ممکن است با دیدن آسیب‌های وارد شده به اشیا، به این فکر کند که این آسیب‌ها بر اثر سهل‌انگاری ایجاد شده‌اند. و یا حتی عمدی بوده‌اند. و در صورتی که بتواند ثابت کند که این آسیب ها جزو “خرابی های معمول” به حساب نمی‌آیند، شما باید در هنگام نقل مکان هزینه تعمیرات را پرداخت کنید.

یکی از راه‌های اثبات برای آنها استفاده از عکس‌هاست. بهتر است که در ابتدای ورود به خانه اجاره ای از اشیا عکس‌برداری کرده و تاریخ و زمان را نیز مشخص کنید. تا بتوانید ثابت کنید که در ابتدای ورود به ملک، اشیا چگونه بوده‌اند. هم‌چنین می‌توانید با صاحب خانه خود صحبت کنید تا مجموعه ای از عکس‌ها را با همکاری یکدیگر تهیه کنید. ( و با هم امضا و تاریخ گذاری نمایید).

چه مواردی جزو خرابی های معمول و مجاز محسوب نمی‌شود؟

این موارد جزو خرابی‌های معمول و مجاز محسوب نمی‌شوند. پنجره‌ها و قفل‌های شکسته، ایجاد حفره در دیوار و فرش ها و پرده‌های پاره. چه از روی سهل انگاری باشد و چه عمدی.

همچنین اگر بخواهید دیواری را مجددا رنگ کنید اما این رنگ با رنگ سایر دیوار ها منطبق نباشد. یا کلید خود را گم کنید و صاحب ملک مجددا مجبور شود به شما کلید تحویل دهد. این موارد نیز می‌تواند جزو خسارت‌های شما محسوب شود. به همین دلیل است که بهتر است بدانید قبل از نقل مکان، باید در قبال چه مواردی خسارت بپردازید. تا خودتان آنها را به صاحب ملک گزارش دهید.

اگر به دنبال اجاره خانه هستید، لیست خانه ها و آپارتمان های برای اجاره را در این صفحه مشاهده نمایید.

اگر صاحب ملک اثبات کند که خسارتی توسط مستاجر در خانه اجاره ای وارد شده است، چه اتفاقی می‌افتد؟

مبلغ خسارت از پیش پرداخت شما کم خواهد شد. در موارد حاد‌تر، صاحب ملک می‌تواند به صورت قانونی اقدام کند. اگر در حین سکونت، خسارت جدی‌ای به ملک وارد شود، صاحب ملک می‌تواند قرارداد را لغو کند.

بررسی آسیب وارده به خانه اجاره ای

چگونه می توان “خرابی‌های مجاز و معمول” را اثبات کرد؟

اگر آسیب از قبل به وسیله ای وارد شده باشد چطور؟ چگونه می‌توان ثابت کرد که آسیب وارد شده در اثر استهلاک است؟

اثبات این که چه کسی آسیب را وارد کرده است؟

هنگامی که وارد ملک می‌شوید، تمامی اشیای موجود در ملک با جزئیات، لیست می‌شوند. این امر به این دلیل انجام می‌شود که در هنگام بررسی خسارات، مشخص شود که آیا خسارت توسط مستاجر قبلی یا در هنگام سکونت شما وارد شده است.

مهم نیست که چند وقت در یک مکان سکونت داشته‌اید. به خاطر سپردن تمام جزئیات و آسیب‌های یک ملک غیر ‌ممکن است. به همین دلیل لیست کردن تمامی اشیا و وضع ظاهری آنها، در بدو ورود به خانه اجاره ای ضروری است.

از این طریق می‌توانید برای یادآوری وجود حفره و سوراخ در دیوار یا رفتن رنگ پرده های اتاق نشیمن استفاده کنید، تا صاحب ملک آنها را برای استفاده شما، تعمیر کند.

در صورت امکان از موارد ذکر شده عکس نیز بگیرید. این کار به مستند کردن جزئیات ملک و فرسودگی آن‌ها قبل از ورود شما کمک می‌کند. در نتیجه، اگر در هنگام اتمام قرار‌داد، صاحب خانه ادعای پرداخت خسارت کرد، با مراجعه به این عکس‌ها می‌توان بررسی کرد که کدام آسیب ها قبل از ورود شما وجود داشته اند.

لیست کردن آسیب های خانه اجاره ای قبل از ورود

اثبات استهلاک وسایل ناشی از استفاده در حین سکونت

صاحب ملک نمی‌تواند از شما برای استهلاک معمول وسایل خسارت دریافت کند. البته، شرایط خاصی نیز برای قرار دادن یک خسارت در رده‌بندی خرابی‌های معمول وجود دارد.

پس چگونه می‌توانیم در حین سکونت خود به عنوان مستاجر در خانه اجاره ای، خرابی وسایل ناشی از استهلاک را ثابت کنیم؟ مثال هایی از مواردی که صاحب ملک می‌تواند در ازای آن‌ها، خسارت دریافت کند کدامند؟ به عنوان مستاجر، داشتن درک صحیح و واضح از آنچه خسارت و آنچه فرسودگی نامیده می‌شود، می‌تواند در هنگام اتمام قرارداد به شما کمک کند.

مثال هایی از خرابی‌های معمول و مجاز عبارتند از:

کلید‌ها و قفل‌های در زنگ‌زده

رفتن رنگ لوازم خانه و پرده ها

فرش‌ها و زیرانداز‌های فرسوده و کثیفی که لوازم خانه روی آنها قرار داشته اند

لولا‌های شل شده

خراب شدن رنگ

کثیفی پنجره ها

دسته شیر‌های شل شده

مثال هایی از خسارت‌های وارد شده عبارتند از:

گم کردن کلید‌ها و شکستن قفل‌ها

پاره شدن یا کنده شدن پرده‌ها

لکه‌دار شدن یا سوختن فرش‌ها

بد نقاشی کردن سطوح

شکستن شیر‌ها

شکستن پنجره‌ها

در صورت بروز اختلاف، چه کار کنیم؟

اگر در مورد ادعاهای مربوط به خسارات با صاحب ملک خود به مشکل برخوردید و نتوانستید از راه دوستانه آن را حل کنید، بهتر است از مشاوره حضوری با وکیل متخصص در حوزه دعاوی ملکی استفاده کنید. تا به شما در حل مشکلات کمک کنند.

اما برای مثال، اگر در لیست تهیه شده، اشاره شده باشد که شیر‌های آب شل هستند و پس از اتمام قرارداد شما، این شیر‌ها شکسته باشند، این مورد خسارت به حساب می‌آید.

حفاظت از خود در برابر آسیب های وارد شده به خانه اجاره ای

به جز لیست کردن دقیق وضعیت اشیا، می‌توانید با بیمه مستاجرین، خود را بیمه کنید. این کار سبب می‌شود که حتی در صورت وارد شدن خسارت در دوران سکونت خود، آرامش بیشتری داشته باشید.

به یاد داشته باشید:

این که صاحب ملک توقع داشته باشد که ملک اجاره شده را دقیقا مانند روز اول تحویل دهید، هم غیرمنطقی و هم غیر واقع‌گرایانه است. اما کسب اطمینان از این که هر دو طرف به وضوح می‌دانند که ملک و اشیا در ابتدای قرارداد چگونه بوده‌اند اهمیت دارد. پس آگاهی از تفاوت میان خسارت و فرسودگی ناشی از استفاده می‌تواند به شما کمک کند. و در صورت کسر پیش پرداخت اولیه، مطمئن می شوید که این کار به حق انجام شده است.

امیدواریم این مطلب را پسندیده باشید. سوال ها و دیدگاه های خود را می توانید در پایین این صفحه با ما در میان بگذارید.

Show CommentsClose Comments

Leave a comment