آشنایی با انواع دوربین مداربسته برای ساختمان‌ها

امروزه و با گسترش آپارتمان‌نشینی نیاز به امنیت در این فضاها نیز بیشتر شده است. خیلی‌ از مالکان و مدیران ساختمان‌ها برای افزایش میزان امنیت در بخش‌های مختلف آن، دوربین‌های مداربسته نصب می‌کنند. انواع دوربین مداربسته بسیار متعدد و مختلف هستند. هر کدام از این دوربین‌ها کارکرد متفاوتی دارند. بنابراین بهتر است پیش از اقدام به نصب این این دوربین‌ها، با انواع مختلف آن آشنا شوید.

در این مقاله بعد از بررسی ضرورت دوربین‌های مداربسته در آپارتمان‌ها و مجتمع‌های مسکونی، انواع مختلف این دوربین‌ها را معرفی خواهیم کرد.

انواع دوربین مداربسته

فهرست سرتیتر مطالب در مقاله: آشنایی با انواع دوربین مداربسته برای ساختمان‌ها

چرا نصب دوربین مداربسته برای ساختمان‌ها ضروری است؟

متأسفانه آمار انواع جرم در جوامع امروزی رو به رشد بوده است. مهم‌ترین دلیل نصب انواع دوربین مداربسته در بخش‌های مختلف ساختمان‌ها پیشگیری از وقوع این جرم و جنایت‌هاست. نصب دوربین‌های مداربسته به افزایش امنیت ساختمان‌ها کمک می‌کند. قاعدتاً رمانی که یک ساختمان یا مجتمع مسکونی امنیت بالایی داشته باشد، مشتریان زیادی نیز خواهد داشت.

نصب دوربین‌ها معمولاً هشداری جدی برای سارقان است. آنها با دیدن دوربین‌ها معمولاً خطر اقدام به سرقت را به جان نمی‌خرند. حتی در صورتی که سرقتی نیز صورت بگیرد، با در دست داشتن فیلم‌های مربوط به زمان حادثه و ارائۀ آنها به پلیس آگاهی، به راحتی می‌توانید دزدها را پیدا و اموال سرقت شده را از آنها پس بگیرید.

هر ساختمانی قوانین و مقررات خاص خودش را دارد و معمولاً مدیران ساختمان‌ها مسئول نظارت بر اجرای این قوانین هستند. ممکن است افرادی در ساختمان حضور داشته باشند که به هر دلیلی بعضی از این قوانین را رعایت نکنند. نصب دوربین مداربسته در بخش‌های مختلف ساختمان‌ها به مدیر ساختمان کمک می‌کند که سریع‌تر متوجه شود که چه کسانی قوانین ساختمان را نقض و آرامش سایر همسایگان را مختل می‌کنند.

انواع دوربین مداربسته را در چه قسمت‌هایی از ساختمان‌ها باید نصب کرد؟

ممکن است برایتان سؤال باشد که آیا باید در تمام بخش‌های ساختمان‌ها دوربین نصب کرد؟ این موضوع بستگی به درخواست ساکنان ساختمان دارد. اما مکان‌هایی از ساختمان هستند که نصب دوربین در آنها ضروری است. در ادامه به این مکان‌ها اشاره می‌کنیم:

آشنایی با انواع دوربین مداربسته

 

1. مناطق عمومی و مشاع

در هر مجتمع مسکونی بخش‌هایی وجود دارد که مشاع و در اختیار همۀ اعضای ساختمان هستند. بخش‌هایی مثل حیاط و محوطۀ سبز بازی کودکان، پارکینگ‌ها، آسانسورها و… .  نصب دوربین در این فضاها میزان امنیت آنها را افزایش خواهد داد. همچنین در صورت بروز هر گونه مشکلی، به راحتی امکان پیگیری مسائل با استناد به فیلم‌های ضبط شده توسط دوربین وجود دارد.

2. پارکینگ‌ها

نصب انواع دوربین مداربسته برای پارکینگ‌ها مزایای زیادی دارد. مهم‌ترین کاربرد دوربین‌های پارکینگ، ثبت تصاویر سارقان خودروهاست. هرچقدر که ایمنی درهای ورودی پارکینگ و ساختمان زیاد باشد، باز هم ممکن است که سارقان وارد پارکینگ شوند و خودروها یا موتورهای پارک شده را بدزدند. در چنین شرایطی و با وجود دوربین در پارکینگ‌ها، با ثبت شدن چهرۀ سارقان، می‌توان به راحتی آن‌ها را پیدا کرد.

نصب دوربین مداربسته در پارکینگ مزایای دیگری هم دارد. ممکن است که شما هنگام ورود به پارکینگ خانه یا خروج از آن ناخواسته با یک عابر پیاده یا یک ماشین دیگر تصادف کنید. در این شرایط فیلم‌های دوربین به یافتن مقصر اصلی کمک خواهد کرد.

بیشتر بخوانید: همه چیز درباره خانه های هوشمند، اجزا و کارکرد آنها

نکتۀ مهم:

به یاد داشته باشید که دوربین‌های مداربسته‌ای که در پارکینگ‌ها نصب می‌شوند بیشتر در معرض باد و باران و سرما و گرمای شدید هوا هستند. به همین دلیل هم برای افزایش کارایی، باید دوربین‌هایی را انتخاب کنید که در برابر آب یا سرما و گرمای شدید مقاومت کافی را داشته باشند.

معرفی انواع دوربین مداربسته

3. ورودی‌ها و خروجی‌های ساختمان

معمولاً برای اغلب ساکنان آپارتمان‌ها و مدیر ساختمان مهم است که افراد غریبه وارد مجتمع نشوند. با نصب دوربین در ورودی‌ها و خروجی‌های ساختمان‌ها می‌توان از ورود افراد غریبه مطلع شد. از این طریق می‌توان رفت و آمدهای مشکوک را بررسی و پیگیری کرد.

چرا باید با انواع دوربین‌ مداربسته آشنا باشیم؟

دوربین‌های مداربسته انواع مختلفی دارند. هریک از این مدل‌ها برای اهداف خاصی تولید شده‌اند. بنابراین اگر فردی قصد دارد که دوربینی برای ساختمان خود نصب کند، لازم است که بعد از آشنایی با تمام انواع دوربین مداربسته، دوربینی را که متناسب با نیازهای اوست انتخاب و خریداری و نصب کند.

معرفی انواع دوربین مداربسته

دوربین‌های مداربسته را با توجه به کارکرد و کیفیتشان به انواع مختلفی دسته بندی می‌کنند. این دسته بندی براساس معیارهای مختلفی صورت می‌گیرد. ما در ادامه مهم‌ترین معیارها و فاکتورهای دخیل در دسته‌بندی انواع دوربین مداربسته را معرفی و بررسی کرده‌ایم.

1. انواع دوربین مداربسته با توجه به تکنولوژی به کار رفته برای ساخت

دوربین‌ها باید بتوانند اطلاعات تصاویر را به دستگاه ضبط کنندۀ خود ارسال کنند. براساس چگونگی انجام فرایند ارسال این اطلاعات، دوربین‌های مداربسته به دو دستۀ اصلی تقسیم می‌شوند: آنالوگ و تحت شبکه.

انواع دوربین‌های مداربسته

دوربین‌های آنالوگ

اطلاعات این نوع دوربین‌ها به شکل سیگنال‌های آنالوگ به دستگاه ضبط کننده ارسال می‌شوند. دستگاه ضبط‌ کنندۀ این دوربین‌ها DVR است و برای متصل کردن دوربین به دستگاه از کابل‌های کواکسیال استفاده می‌شود.

مزایای دوربین‌های مداربسته آنالوگ:

ارزان بودن و ساده بودن فرایند نصب و تنوع مدل

معایب دوربین‌های مداربسته آنالوگ:

پایین بودن کیفیت فیلم‌های ضبط شده و سرعت پایین در ارسال اطلاعات/ محدود بودن قابلیت‌ها و امکانات دوربین

(به دلیل پایین بودن کیفیت ضبط تصویر در این دوربین‌ها، توصیه می‌کنیم که از آنها برای مکان‌هایی که معمولاً تاریک هستند استفاده نکنید.)

دوربین‌های تحت شبکه

ارسال اطلاعات این دوربین‌ها تحت پروتکل‌های شبکه و به صورت دیجیتال انجام می‌شود. کیفیت تصاویر این دوربین‌ها بسیار بالاست. همچنین این دوربین‌ها قابلیت پردازش‌های هوشمند تصاویر و فیلم‌ها را نیز دارند. دوربین‌های تحت شبکه در دو نوع با سیم و بی سیم تولید می‌شوند. این دوربین‌ها می‌توانند تصاویر دریافتی‌شان را به کدهای 0 و 1 (باینری) تبدیل کنند. به همین دلیل هم هست که امکان ارسال اینترنتی تصاویر ضبط شده با این دوربین‌ها وجود دارد. لازم به ذکر است که برای وصل کردن دستگاه‌ها به این دوربین، از کابل‌های شبکه استفاده می‌شود. از دیگر ویژگی‌های قابل توجه این دوربین‌ها می‌توان به قابلیت تشخیص چهره و ارسال هم‌زمان صدا و تصویر اشاره کرد.

قیمت این دوربین‌ها در مقایسه با مدل‌های آنالوگ بسیار بالاتر است. اما کارایی‌شان نیز به مراتب بیشتر و بهتر از آنهاست.

انواع دوربین مداربسته

2. انواع دوربین مداربسته براساس نوع بدنه و شکل ظاهری

ظاهر دوربین‌های مداربسته با یکدیگر تفاوت‌های زیادی دارند. درواقع هر کدام از مدل‌های دوربین‌ها شکل و اندازه‌های مختلفی دارند. ما در ادامه بهترین و مشهورترین انواع دوربین مداربسته را معرفی خواهیم کرد.

دوربین‌های بولت

شکل ظاهری این دوربین‌ها مخروطی و رویۀ آنها به شکل تفنگ است. دوربین‌های بولت قابلیت دید در شب دارند و برای استفاده در فواصل دور بسیار مناسب هستند. نکته‌ای که دربارۀ این دوربین‌ها باید به آن توجه کنید این است که قابلیت گردش ندارند. بنابراین فقط برای گرفتن تصویر از یک مکان ثابت مناسب هستند. با افزودن یک پوشش مخصوص به بدنۀ این دوربین، می‌توانید آن را ضد آب کنید. به همین دلیل هم می‌توان با خیال راحت از این دوربین‌ها در فضاهای باز استفاده کرد.

دوربین‌های چشم ماهی (فیش آی)

این دوربین‌ها سقفی هستند و دید گستردۀ 360 درجه دارند. نصب دوربین‌های فیش آی شما را از نصب چند دوربین به صورت هم‌زمان در قسمت‌های مختلف خانه بی‌نیاز می‌کند.

دوربین‌های دام

شکل گنبدی این دوربین‌ها رو به پایین است و یکی از بهترین گزینه‌ها برای استفاده در محیط‌های سربسته هستند. این دوربین‌ها قابلیت چرخش 360 درجه دارند و توسط اپراتور کنترل می‌شوند.

انواع دوربین مداربسته

دوربین‌های اسپید دام

این دوربین‌های دوربین‌های گردان نیز قابلیت زوم در نقاط خاص و چرخش را دارند. مهم‌ترین ویژگی دوربین‌های اسپید دام، قابلیت PRESET در آنهاست. به کمک این قابلیت شما می‌توانید طبق برنامۀ زمانی از پیش تعیین شده، از بخش‌ها و مناطق مختلف فیلم‌برداری کنید.

دوربین‌های حرارتی

این دوربین‌ها تکنولوژی ساخت بسیار پیشرفته‌ای دارند. سنسورهای این دوربین دمای محیط را تشخیص داده و هر دما را با رنگی مخصوص نشان می‌دهند. این دوربین‌ها علاوه بر مصارف خانگی، برای شناسایی مجرمان و سایر امور جنایی و محافظتی نیز استفاده می‌شوند.

دوربین‌های دید در شب (فرو سرخ)

در داخل دوربین‌های دید در شب، LED مادون قرمز تعبیه شده است. این دوربین‌ها به دو شیوه کار می‌کنند: تصویربرداری حرارتی و آشکارسازی. به همین دلیل هم هست که ای دوربین افراد را از فاصلۀ نسبتاً زیاد (حدود 18 متر) تشخیص می‌دهد. این دوربین‌ها یکی از بهترین انواع دوربین مداربسته برای فضاهای باز و به خصوص کم‌ نور هستند.

آشنایی با انواع دوربین مداربسته

دوربین‌های مینیاتوری (پین هول/ مخفی)

اندازۀ این دوربین‌ها همان طور که از اسمشان هم پیداست، بسیار کوچک و مینیاتوری است. بنابراین اگر می‌خواهید دوربین حالت مخفی داشته باشد یا فضای کمی برای نصب آن در اختیار دارید، دوربین‌های مینیاتوری می‌توانند یکی از بهترین انتخاب‌ها برای شما باشند.

دوربین‌های C-Mount

دوربین‌های C-Mount مجهز به قابلیت تغییر و جابجایی لنز هستند. با تغییر و تنظیم لنز این دوربین‌ها می‌توانید فاصله‌های بیشتر از 12 متر را نیز پوشش بدهید.

دوربین‌های روز و شب

علت اینکه به این نوع از انواع دوربین مداربسته، دوربین روز و شب گفته می‌شود این است که در طول شبانه روز می‌توانند تصاویر با کیفیت بسیار بالا ضبط کنند. لازم به ذکر است که این دوربین‌ها مجهز به مادون قرمز نیستند، اما می‌توانند در نورهای کم هم تصاویر با کیفیتی بگیرند.

3. انواع دوربین مداربسته براساس نوع لنز

کیفیت و نوع لنز دوربین‌های مدار بسته نیز یکی از فاکتورهای مهمی است که می‌توان براساس آنها دوربین‌ها را دسته‌بندی کرد.

لنز فیکس (ثابت)

لنز فیکس در بین دوربین‌های مداربسته بسیار متفاوت است. زاویه دید لنز این دوربین‌ها به انواعی اعم از 2، 4، 6، 8 و 12 میلیمتری تقسیم می‌شود. فاصلۀ کانونی این لنزها ثابت است. به همین دلیل هم هست که بعد از نصب، نمی‌توانید زاویۀ دید لنز این دوربین‌ها را تغییر دهید. قیمت دوربین‌هایی که لنزشان از این نوع باشد کمتر است. در صورتی که محل نصب دوربین حساسیت‌های امنیتی بالایی نداشته باشد، می‌توانید از این لنزها استفاده کنید.

معرفی دوربین مداربسته

لنز وریفوکال (متغیر)

این لنزها حتی بعد از نصب دوربین نیز قابلیت تنظیم و تغییر دارند. بنابراین می‌توانید با توجه به نیاز خودتان وسعت دید و زاویۀ فیلمبرداری دوربین را تغییر دهید. این کار را می‌توانید هم به شکل نرم افزاری و از طریق گوشی موبایلتان انجام دهید و هم به صورت دستی آن را تنظیم کنید. توجه داشته باشید که علاوه بر تنظیم فوکوس، می‌توانید فاصلۀ کانونی این لنزها را نیز تغییر دهید.

لنز موتورایزر

ساختار کلی این لنزها نیز مشابه لنزهای متغیر یا وریفوکال است. با این تفاوت که در این لنزها تنظیم و تغییر فاصلۀ کانونی از طریق موتورهای مخصوص انجام می‌شود نه به صورت دستی. قیمت این لنزها نسبت به دو نوع ثابت و متغیر بالاتر است.

انواع دوربین‌های مداربسته

4. انواع دوربین مداربسته براساس کیفیت تصاویر

هرچه قدرت دوربین برای ثبت تصاویر باکیفیت بیشتر باشد، می‌توان جزئیات بیشتری را در تصاویر مشاهده کرد. همان طور که می‌دانید، مگا پیکسل رایج‌ترین معیار سنجش کیفیت فایل‌های تصویری است. هر چقدر که تعداد پیکسل‌های تشکیل‌دهندۀ عکس‌ها بیشتر باشد، رزولوشن و کیفیت آنها نیز بالاتر خواهد بود. دوربین‌های مداربستۀ موجود در بازار، این کیفیت‌ها را عرضه می‌کنند:

  • 1 مگا پیکسل= (1280 *720)/ HD
  • 2 مگا پیکسل= (1920*1080)/ Full HD
  • 3 مگا پیکسل= 2048 *1536
  • 4 مگا پیکسل= 2560*1440
  • 5 مگا پیکسل= 2536*1920
  • 8 مگا پیکسل= 3840*2160 / (K4)

نکات مهم نصب انواع دوربین مداربسته

نصب دوربین‌های مداربسته قوانین خاصی دارد که در ادامه به مهم‌ترین آنها اشاره می‌کنیم:

  • نصب دوربین در محل‌هایی مثل حمام و اتاق‌های پرو لباس ممنوع است.
  • نصب دوربین‌ها کار ساده‌ای است و خودتان هم می‌توانید بر اساس مراحل گفته شده در دفترچه راهنما این کار را انجام بدهید. اما توصیۀ ما این است که حتماً برای نصب از یک فرد متخصص کمک بگیرید.
  • بهتر است فیلم‌های ضبط شده توسط دوربین را حداقل به مدت یک ماه نگهداری کنید. ممکن است در طول این مدت حادثه‌ای رخ دهد که برای آن ارائۀ شواهد و اسناد، از جمله فیلم‌های ضبط شده توسط دوربین، ضروری باشد.

انواع دوربین مداربسته

سخن پایانی

نصب دوربین‌های مداربسته امروزه به امری رایج برای تأمین امنیت بیشتر برای ساختمان‌های مسکونی تبدیل شده است. ما در این مقاله انواع دوربین‌ مداربسته را معرفی کردیم. بعد از مطالعۀ ویژگی‌های هر کدام از این دوربین‌ها، می‌توانید بهترین دوربین را با توجه به نوع نیاز و میزان بودجۀ خودتان انتخاب کنید.

 

Show CommentsClose Comments

Leave a comment